m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Sunday, January 20, 2013

Pokok membuahkan roti?

Korang pasti tau dan biasa kenal dengan jenama roti Gardenia. Malah mungkin setiap hari tanpa miss korang akan makan roti Gardenia. Ada kalanya sapu dengan majerin. Ada kalanya sapu dengan jem. Ada kalanya sapu dengan kaya. Dan sesekali pulak sapu dengan miskin. Tapi korang tau tak macam mana roti Gardenia ini dihasilkan? Mesti korang ingat sama macam roti-roti dari jenama lain kan? Sebenarnya tidak. Meh aku kisahkan sedikit sebanyak proses pengeluaran roti Gardenia ini.

Makanan yang korang kenali sebagai roti Gardenia itu sebenarnya adalah sejenis buah-buahan tempatan. Benih roti Gardenia ditanam di dalam kebun dengan tanah yang subur. Dan dibaja dan disiram setiap hari. Bila pokok cukup tua dan matang, maka berputiklah bunga dan kemudian menjadi buah Gardenia. Masa kecil lagi buah Gardenia ni perlu dibungkus supaya tak diserang serangga perosak. Bila dah besar dan masak, bolehlah dipetik dan dimakan. Rasa buah Gardenia sebijik macam rasa roti. Sebab itulah buah ini dipanggil roti Gardenia. Bagi pengeluar Gardenia yang komersil pulak, pokok ini ditanam di dalam ladang yang sangat luas. Beribu hektar luasnya. Setiap buah gardenia akan dibungkus dengan plastik yang telah dilabel. Bila berbuah dan masak aje, ia akan terus di-packing dan diedarkan di pasaraya-pasaraya terkemuka seluruh dunia. Dan kita pun dapatlah menjamah buah yang rasanya macam roti ini.

Di bawah ini aku perlihatkan pokok Gardenia yang telah berbuah yang ditanam di rumah Allahyarhamah nenek saudaraku di Rawang. Gambar ini aku ambil kira-kira sebulan yang lalu. (Eh! Korang betul-betul percaya ke? Jangannnnn!!!)

Pokok Gardenia lebat berbuah.
Buah Gardenia yang masih kecil siap dibungkus rapi dengan plastik berlabel.

No comments:

Post a Comment