m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Wednesday, January 23, 2013

Penyakit chicken pox semakin menular

Siapa yang tak pernah kena chicken pox? Kebanyakan kita memang dah pernah kena kan? Aku sendiri kena masa aku tengah belajar kat asrama masa sekolah menengah dulu. Masa tu aku dengan selamba badaknya telah berbaring kat atas katil sorang kawan aku yang memang dijangkiti penyakit chicken pox ini. Akibatnya, aku sendiri telah terkena penyakit ni. Tapi kata orang, sekali dah kena, kita tak akan dijangkiti lagi penyakit ni. So, elok jugaklah kena masa budak. Kalau dah tua baru kena, aku rasa akan jadi lebih kronik.

Pokok pakis yang dijangkiti chicken pox. Kesiannnn...
Pada bulan lepas, ketika aku nak balik dari menziarahi arwah nenek saudara aku kat Rawang, aku telah ternampak satu pokok pakis terkena penyakit chicken pox ni. Kesian aku nengok pokok tu. Diam aje dia. Tak cakap apa-apa langsung. Aku tegur pun dia tak jawab. Mungkin tengah sakit dan demam gamaknya. Aku memberanikan diri membelek-belek daunnya (pasal aku tau aku tak akan dijangkiti lagi). Memang sah! Itulah penangan chicken pox. Paling-paling pun aku cuma boleh bagi petua. Kalau ikut perubatan orang-orang lama, ambil daun semambu (orang India banyak tanam pokok ni), ditumbuk halus dan dicampur dengan bedak sejuk. Lumurkan ramuan tadi pada bahagian yang kena chicken pox. Lambat laun adalah sedikit reda. Parut pun katanya boleh hilang jugak. Itu sekadar ikhtiar. Baik sembuh semua Allah punya kuasa. Dengar cerita pakis tadi ikut jugak nasihat aku, dan kesan chicken pox-nya pun dah semakin berkurang. Nanti aku nak nengoklah perkembangan penyakit dia macam mana. Dan aku akan update kat korang semua.

Bahagian bawahnya lagi teruk kena kesan chicken pox.
Korang yang masih belum pernah kena chicken pox jangan berani-berani pegang daun ni, yang macam aku tengah buat ni.

No comments:

Post a Comment