m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Friday, June 3, 2011

Tangkis melayang-layang macam angsa mabuk

Ketika para pekerja berusaha keras mengejar angsa-angsa liar di sebuah tasik di selatan China, melintaslah sekumpulan angsa putih yang bagaikan mabuk dan tak menentu arah tujuannya. Pemburu angsa menangkap mereka dan mentogelkan tubuh mereka. Bulu angsa-angsa itu habis dicabut untuk dijadikan bulu tangkis bagi dipersembahkan kepada raja badminton China - Tuanku Lin Dan. Angsa-angsa yang marah tadi telah bersumpah jika sesiapa yang pakai tangkis diperbuat dari bulu-bulu mereka, makan permainan mereka akan jadi teruk seperti angsa mabuk.

Aku rasa sebab tulah semalam main badminton rasa pelik semacam je. Selalu kami pakai tangkis jenama RSL harga dekat RM50. Semalam pakai tangkis Protech dengan harga lebih kurang sama. Memang tak biasalah. Dia ringan, takda weight. Itu aku memang sedia maklum. Tapi dari segi ketahan, biasanya tangkis Protech ni tahan lama sikit, tak mudah hancur. Tapi semalam aku dapati shuttle Protect ni pun lebih kurang dua kali lima jugak. Apa nak buat, dah beli. Pakai ajelah. Yang peliknya, kalau pukul kuat dia pergi slow. Kalau pukul slow dia pergi jauh. Payah betul nak control. Ni mesti pasal bulu angsa mabuk ni.

Balik dari main badminton, sesampainya di rumah aku disambut oleh seekor kucing yang memang biasa lepak kat rumah aku. Cuma itulah first time dia mintak makanan dari aku. Jadi aku bagilah dia Whiskas yang memang ada stok kat rumah aku bagi menjamu kucing-kucing yang bertandang. Lapar betul kucing tu. Mentua kucing tu lalu depan mata pun dia tak perasan. Ish ish ish...




No comments:

Post a Comment