m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Sunday, June 12, 2011

Dari Mumbai ke Bangi

Pagi Ahad tadi selepas subuh, aku dah bersiap-siap untuk ke Bangi. Aku ada temu janji dengan Zul, kawan lama yang sama-sama kerja kat Monorail dulu. Zul pulang sekejap ke Malaysia dari Mumbai. Esok Zul dah nak balik ke Mumbai untuk bekerja. Tapi Zul tak pulak duduk kat Bangi. Dah tu, buat apa jumpa kat Bangi? Jauh tu dari rumah aku. 

Sebenarnya kami ada janji nak main tenis kat Pusat Latihan Maybank kat Bangi lama. Aku sampai lokasi kira-kira jam 8 lebih. Tak lama lepas tu Zul pun datang. Maka kami stroke-lah dulu sebelum start main single. Memang tak larat langsung. Court dahlah bump tak kuat. Bola pulak tu tak ada angin. Kejap aje main dah pancit. Aku kalah dengan Zul 0-6. Last time aku main tenis dengan Zul dah bertahun-tahun dahulu. Masa tu dia masih beginner lagi. Sekarang dengan tunjuk ajar seorang kawan yang jugak coach telah mempertingkatkan mutu permainannya secara agak drastik. Pukulan bolanya sangat konsisten dan susah nak matikan langkahnya pasal Zul ni rajin kejar bola.

Lepas tu aku jugak dapat bermain dengan coach yang ajar Zul. Sahir namanya. Main relax je, tapi pukulannya melambung-lambung sampai tak larat aku nak balas. Itu pun masa lawan aku dia tak bagi bola kanan kiri. Kalau tak mesti aku dah terkincit. Dan seperti diduga aku kalah jugak 0-6. Single memang bukan untuk aku. Strateginya lain dari main double.

Sementara menunggu Zul berentap dengan Sahir, aku sempat main double dengan geng sebelah gelanggang. Kalau main double memang aku punya kategori. Aku menang 6-2 dan 6-3. Main double tak memenatkan sangat.

Sempat aku berborak dengan Sahir pasal game tenis. Katanya pukul top spin kalau beriya sangat memenatkan. Dia suruh pukul masa bola baru naik, ketika masih rendah. Jangan tunggu sampai bola melambung. Yang itu memang aku tak biasa buat. Kena training tu. Walaupun bola yang Sahir pukul relax, tapi spin dia boleh tahan jugak. Heran betul aku. Kata Sahir lagi, kena pelbagaikan pukulan. Tidak setiap masa top spin merupakan pukulan terbaik. Dan biasakan main dengan bermacam-macam orang biar lebih exposure. Yang itu aku sangat setuju. Kalau asyik main dengan kelompok yang sama, mutusamy takkan berkembang. Aku sangat puas main tadi. Badan lencun dengan peluh. Dan badan terasa lapang.



2 comments:

  1. jumpo kawan lamo.. mantain je muka..
    project mumbai monorail ke?

    ReplyDelete
  2. Ya, Shahrin. Tapi org kat Mumbai hampeh, kerja tak macam org Malaysia. Buat kerja ala kadar & takda disiplin, dan tak makan nasihat. Itu yg projek jadi slow gile tu.

    ReplyDelete