m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Thursday, June 16, 2011

Kisah ikan puyu

Ini kisah ikan puyu. Bukan ikan yang poyo. Kalau ikan poyo dah lama kena goreng dalam kuali, siap masak tiga rasa lagi. Aku mula-mula berjinak-jinak dengan membela ikan puyu ni sejak aku balik kampung ayah mentua aku kat Ulu Tiram. Aku impot 2 ekor ikan dari makcik wife aku dan bela mereka kat KL. Ikan-ikan tu yang tak pernah nengok KLCC memang tercengang-cengang bila first time menjejakkan kaki, eh ikan mana ada kaki, menjejakkan sirip kat Bandaraya terbesar di Malaysia ni. Aku takda akuarium besar, jadi aku bela mereka dalam bekas kecik je. Tapi tak pulak aku dengar diorang merungut.

Aku memang minat mancing. Tempat pancing favourite aku time dulu-dulu ialah Tasik Ampang Hilir. Kalau pancing kat tepi longkang besar guna umpan cengkerik memang senang nak dapat ikan puyu. Jadi ikan-ikan puyu yang aku pancing ni aku bela jugak dan ada dalam 10 ekor termasuk yang diimport dari Ulu Tiram. Aku masih takda akuarium besar. Jadi satu bekas aku letak 2 ekor ikan puyu. Air ikan tu cepat kotor dan aku pun naik malas nak cuci. Sampai air jadi hitam macam kicap pun ikan puyu masih boleh survive. 

Oleh kerana kesian kat ikan-ikan tu, aku pun belilah akuarium yang agak besar dan humban semua ikan-ikan tu kat satu akuarium. Mula-mula tak ngam. Gaduh jugak. Tapi lama-lama jadi kawan. Aku bagi ikan-ikan tu makan macam-macam. Kekadang cacing beku, kekadang cacing tanah, kekadang cengkerik, kekadang ulat glamer (ulat yang selalu berlakon dalam drama kena seksa sebelum mati), kekadang udang dan kekadang anak ikan. Ikan puyu aku memang ganas, malah lebih ganas dari ikan toman. Satu hari tu aku beli ikan pin-pin yang berbadan panjang dan berkilat. Aku lemparkan semua ikan-ikan tu dalam akuarium puyu. Kejap aje ikan puyu aku belasah dah makan ikan-ikan tu. Esok harinya aku dapati ada ikan puyu aku yang mati. Rupanya pasal kekenyangan dan ada yang mati tercekik ikan pin-pin. Aduh! Bilangan ikan puyu aku dah berkurangan. Lepas tu ada yang mati sakit dan macam-macam lagilah sampaikan semua ikan-ikan puyu aku mati.

Bila menengok akuarium aku kosong, aku pun belilah ikan puyu kat kedai. Dari dua ekor jadi empat ekor. Ikan-ikan inilah yang jinak dengan aku sampai sekarang. Kalau aku lalu sebelah aje, mesti mereka datang dekat nak mintak makan. Siap boleh belai-belai dan bawak tidur sekali macam kucing. (Ish ish ish, melampaulah tu!) Maksud aku memang jinaklah. Tapi akuarium dah lama tak cuci. Nasib baiklah ikan-ikan tu tak pernah komplen. Borang komplen yang aku bagi pun tak ada siapa yang isi. maknanya diorang kira okaylah duduk dalam air kotor tu. Begitulah kisah ikan puyu yang tak poyo.

Ikan-ikan ini sedang menunggu rezeki turun dari langit.

1 comment: