m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Friday, June 17, 2011

Kitab misteri di Masjid KUIS

Macam biasa, kalau hari Jumaat aku bersolat di Masjid Kolej Universiti Islam Selangor (KUIS). Hari ni rutin aku macam biasa. Aku sampai sebelum azan. Lepas solat sunat, duduklah beriktikaf kat masjid. Mata aku mula melilau menengok rak di masjid yang tersusun di atasnya kitab-kitab Al-Quran, kitab-kitab zikir dan kitab-kitab agama. Tiba-tiba di satu sudut, di bahagian bawah sebuah rak, aku ternampak satu kitab yang lain macam rupa bentuknya. Kulitnya warna putih dan lembut bila disentuh. Nak katakan dibuat dari kulit lembu, kulit dia tak kasap. Nak katakan dibuat dari kulit buaya atau ular, taklah pulak keras kulit dia. Macam kulit arnab pun ada jugak.

Aku belek lebih dekat. Muka surat tak banyak. Helaiannya pun agak pelik. Tak pernah aku jumpa kitab yang macam tu di kedai-kedai buku terkenal seperti Popular atau MPH. Kat Perpustakaan Negara pun tak pernah jumpa. Kandungannya bukan pasal ekonomi atau matematik atau sains. Tapi pasal haiwan peliharaan. Itulah kitab misteri yang terletak kat rak bahagian bawah masjid KUIS. 

Kitab tu tergolek dengan tenang ketika azan dan ketika khatib membaca khutbah. Maklumlah, penuh ketenangan (macam makmum jugaklah terlentok masa khutbah). Itulah satu-satunya kitab yang comel yang pernah aku nengok ada kat masjid.

Kitab misteri terletak di bahagian bawah rak.

4 comments:

  1. bro, cakap lah kucing.. haha :)

    ReplyDelete
  2. Bro Dollah, kitab ni ada tulis wakaf masjid dari hamba Allah. Hehehe

    ReplyDelete
  3. Yang biasa suka tido masa khutbah Jumaat ni jantan. Tapi yg ni tak taulah pulak.

    ReplyDelete