m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Tuesday, December 10, 2013

Salai Kuala Pilah

14 September 2013 - Pada tarikh ni, kami sekali lagi pergi ke tempat Syahmie belajar - MRSM Gemencheh. Kalau tak silap aku kena bawak Syahmie balik bercuti kejap kot, pasal dah kehabisan tiket bas. Entahlah. Aku pun dah tak ingat sebab apa kami ke sana. Pokok pangkalnya memang ada keperluan dengan Syahmie. Kali ni kami ikut jalan Kuala Pilah. Ini bukan pertama kali kami lalu jalan ni. Tapi ini adalah kali pertama kami lalu sini pada siang hari. Jadi sempatlah kami take kami punya sweet time menengok-nengok sekitaran kawasan perkampungan di sini yang kami rasa sangat mengujakan.

Bersama ikan keli salai yang menambat selera kami.
Ikan keli salai yang ini dicampur kunyit. Ada pengusaha yang lain menyalainya dengan cara yang berbeza.
Kami singgah ke dua gerai di tepi jalan untuk membeli ikan keli salai yang dijual RM10 untuk lima ekor. Maknanya sekor berharga RM2. Dan itik salai pulak dijual ikut beratnya dalam kilogram. Sekilo dalam RM30 atau RM35 kot. Boleh tahan jugak harga barang-barang dagangan tepi jalan ni. Aku ingatkan boleh dapat dalam dua ekor seringgit ke. Tapi tak kisahlah tu. Yang penting kita kena bagi support kepada pengusaha kampung dalam membuat business kecil-kecilan macam ni.

Inilah gerai pertama yang kami singgah.
Parkir kereta kat tepi jalan raya.
Itik ni merayu-rayu supaya kami membawanya pulang ke rumah.
Inilah wajah itik salai Kuala Pilah.
Kami ada membeli satu rempah yang telah diadun oleh pengusaha kampung. Kami try-lah gunakan rempah tadi untuk masak itik salai tadi. Rasanya boleh tahan jugak. Laris masakan tu masa kami jadikan lauk pada malam tu. Yang memang suka sangat makan itik ni ialah kakak aku. Ikan keli salai pulak kami masak pada hari-hari yang berikutnya. Masak lemak cili padi yang pekat. Pun okay jugak rasanya. Tapi aku rasa aku lebih suka ikan keli goreng kot. Walau bagaimanapun, aku rasa berbaloi jugak membeli makanan tradisional orang kampung kat sini. Kalau tak membeli, manakan dapat mencuba rasa, kan?

Keli salai yang telah dimasak lemak pekat.

No comments:

Post a Comment