m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Saturday, December 7, 2013

Mott MacDonald Badminton Tournament: Letihlah pulak

Bahagian 3

Pertarungan antara aku dan Encik Ismail menentang Faiz dan Khor bermula agak lewat. Mood kami pun masa tu dah semakin merudum. Badan pun dah agak keletihan pasal warm-up lama sangat. Aku terpaksa order tong gas oksigen dari hospital berdekatan sebelum memulakan pertarungan. Sebagaimana yang pernah aku katakan sebelum ni, kalau diukur di atas kertas, memang kemenangan lebih berpihak kepada Faiz dan Khor. Tapi kami perlu mengatur strategi agar pihak lawan kecundang di tangan kami.

Michael, Stephen dan Jon.
Berehat seketika.
Berehat sambil berdiskusi soal kerja ofis.
Pada game pertama, kami mencuba beberapa pukulan dropshot, baseline, dan smash. Nampak gayanya semua pukulan itu berjaya diambil oleh pihak lawan dengan selamba. Tapi kami tetap memberikan tentangan sehebat mungkin, sehingga akhirnya kami tetap tewas 19-21 di tangan Faiz dan Khor. Not bad. Bisik hati kecilku. Aku berazam untuk bermain lebih bersungguh-sungguh pada game kedua. Tapi sayang seribu kali sayang. Pada game kedua, aku dah agak keletihan. Encik Ismail pun sama jugak nampak gayanya. Tak sempat kami nak atur strategi. Maka kesilapan demi kesilapan kami lakukan sehinggakan kami tumpas mudah kepada pihak lawan. Kami terima kekalahan ini dengan hati terbuka.

Aku dan Encik Ismail sedang beraksi.
Memberi sepenuh tumpuan sebelum servis dilakukan.
Hati-hati dan berwaspada, macam nak melintas jalanraya gamaknya.
Encik Ismail membuat servis 'S' yang telah dipopularkan oleh keluarga Sidek.
Michael rajin mengejar semua tangkis yang datang ke court-nya. Malah kat court sebelah pun dia kejar juga.
Aku membuat penilaian sendiri mengenai kekalahan di pusingan pertama ini. Sebenarnya aku memang selalu kantoi kalau masuk pertandingan sukan. Walaupun aku dapat bermain baik ketika latihan mingguan, bila time tournament, aku mesti tak dapat menguasai mental aku untuk bertahan dan bermain dengan relaks dan bijaksana. Ini bukan kali pertama aku kantoi dalam tournament. Baik badminton mahupun tenis, biasanya aku akan tewas mudah kepada pihak lawan. Ini dah pernah berlaku sejak zaman aku kat UTM dulu. Kalau aku nak rasa nikmat kemenangan, aku kenalah atasi masalah tekanan mental ni dulu.

Lawanku pada malam itu.
Ahmad bermain dengan sangat tenang dan berjaya mengawal gelanggang dengan baik.
Michael dan Jon tumpas rubber game kepada Ahmad+Lai.
Siap siaga menanti tangkis datang.
Walaupun dah berkurun tak main badminton, Ahmad tetap menyerlah.
Jon Glanville sedang mengukur jarak servis yang bakal dilakukannya.
Michael memang banyak buat stunt kat tengah court dalam usahanya mengelakkan tangkis jatuh ke gelanggang sendiri.
Cukup bersedia.
Walaupun bertubuh kecil, Michael sangat ligat di gelanggang.
Jon baru lepas kena smash dengan Ahmad.
Jon dan aku kalah. Stephen sorang je yang menang.
Menengok team lain perform.
Perlawanan ini dimenangi oleh Kow dan partner-nya.
Rizal. Aku rasa dia tak bertanding kot. Sekadar main suka-suka jer.
Partner Rizal kat belakang tu memang sangat hebat permainannya.
Menanti tangkis dari pihak lawan.
Safri dan Fadzly.
Fadzly jarang main badminton kot.
Beberapa pasukan yang berjaya ke pusingan seterusnya termasuklah team Ahmad+Lai, Stephen+Intan, Chris+CK, Faiz+Khor, Kow+Matsaleh. Tahniah kepada mereka semua ni. Nampak gayanya tournament ni tak dapat diselesaikan pada malam tu jugak. Waktu sangat terhad. Kena sambung pada masa yang lain di suatu tempat yang akan ditentukan kelak. Lepas solat maghrib, aku, isteri dan Wanie pun bertolak pulang ke rumah kami. Sempat jugak kami singgah sebentar di Central Market, melihat-lihat tempat seni yang dah cukup lama tidak kami kunjungi. 

Bersambung...

Rehat dulu.
Salam dan Kelvin. Sessi pemanas badan.
Court ni mempersembahkan permainan yang hebat.
Chris dan CK.
Azi dan Syukor.
Kow dah bersedia nak meratah pihak lawan. Auummm!!!
Setelah habis perlawanan.
Lepas ni kami semua akan pulang. Ada segelintir kena stay back untuk siapkan kerja ofis.

No comments:

Post a Comment