m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Saturday, December 21, 2013

Ada ikan dalam longkang?

26 Oktober 2013 - Dah sekian lama aku ternampak orang-orang kat kawasan perumahan aku, memancing kat tempat-tempat pelik. Antara tempat yang aku maksudkan ialah kat sungai kecil tepi sekolah, sungai dekat hospital, dan yang paling pelik sekali ialah di parit perumahan kat Taman Kosas. Lalu satu hari aku ambil keputusan untuk ajak wife aku jenguk apa yang sebenarnya sedang berlaku kat longkang di Taman Kosas tu.

Pakcik sedang mancing ikan kat longkang.
Longkang ni airnya cetek aje. Paras betis agaknya.
Dengan selambanya pakcik ni menjadi nelayan pinggir bandar.
Lelaki kat sebelah pakcik sedang memerhati dengan penuh minat.
Bila kami sampai sana, kami nampak seorang pakcik sedang khusyuk memancing dengan joran pusakanya. Ada sorang lagi lelaki yang jugak berminat nak tau kisah pancingan kat longkang tu. Aku pun tegur pakcik tu dengan penuh berhemah. "Wahai pakcik yang budiman, adakah pakcik telah mendapat sebarang hasil tangkapan yang boleh saya bawa pulang untuk digoreng dan dimakan oleh seisi keluarga?" Pakcik tu pun balas balik, "Ada". Lalu dia tunjukkan satu karung guni yang disangkut di dahan sebatang pokok. Lalu aku nengok isi kandungan karung tersebut. Alangkah terkejutnya aku apabila aku nampak ada selonggok ikan tilapia bersaiz tapak tangan yang telah berjaya dipancing pakcik. Yang lebih besar dari tapak tangan pun ada. Aku sangat kagum. Pakcik tu menggunakan pancing style jaring. Kaedahnya, lempar aje jaring tu dalam air. Nanti kalau ada ikan yang berenang kat situ, dia akan tersangkut kat jaring tu dan bolehlah diangkat ikan tadi dan dimasukkan ke dalam karung. Pakcik tu kata kalau pakai umpan cacing kurang berkesan. Lebih baik pakai kaedah jaring tu.

Besar jugak jaring yang pakcik tu gunakan.
Dua ekor ikan tilapia tersangkut di jaring.
Pakcik berasa happy.
Pakcik tu nampak bangga bila tetiba jorannya melendut, dan dua ekor ikan tilapia tersangkut lagi pada jaring yang dipasang. Kata pakcik tu ikan-ikan tu nanti akan dibuat pekasam. Tak taulah untuk makan sendiri atau untuk dijual. Aku dan isteri kemudiannya menjenguk ke dalam longkang tadi yang tebingnya setinggi sepuluh kaki dalamnya. Dari atas tebing, kami boleh nampak ikan-ikan tilapia bersaiz kasar sedang berenang-renang dengan gembiranya. Geram sungguh kami melihatnya. Rasa nak mencuba mancing pun ada jugak. Dan aku jugak berasa agak happy pasal ada ikan kat situ. Kalau malas nak pergi jauh, aku akan ajak wife aku pancing kat situ ajelah lain kali.
 
Dua ekor lagi akan dimasukkan ke dalam karung.
Goreng pun sodap!
Yang ini pakcik nak masak cili.
Hasil dan rezeki untuk hari ni.

No comments:

Post a Comment