m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Saturday, December 7, 2013

Mott MacDonald Badminton Tournament: Berjuang habis-habisan

Bahagian 2

Setelah agak lama buat warming-up dan regangan otot, akhirnya perlawanan pun dimulakanlah. Kami booking dewan dari jam 6 petang sampai jam 8 malam. Dalam tempoh dua jam tu kalau boleh nak dihabiskan seluruh pertandingan. Dan sepasang juara sepatutnya dapat dinobatkan. Perlawanan bermula di setiap court yang ada kat dalam dewan tu. Ada pemain-pemain yang hebat dan boleh bermain dengan baik. Ada yang biasa-biasa aje (macam aku). Ada yang terus out langusng. Main pun kurang ada style. Tak kisahlah tu. Yang penting semua orang enjoy dan happy.

Sephen Lawrence - mat saleh yang paling handal pada malam tu.
Arnold juga bermain dengan sangat baik. Tapi kalah juga dia di pusingan pertama.
Intan berpasangan dengan Stephen Lawrence.
Kow (berbaju hitam) juga tak kurang hebatnya.
Colin dan Michael sedang beraksi.
Kow pandai kontrol gelanggang.
Sedang warm-up.
Antara banyak-banyak mat saleh, aku rasa Stephen Lawrence lah yang paling terer dan menyerlah sekali. Jon Glanville pun boleh tahan jugak. Dan yang paling banyak buat stunt, tergolek sana, tergolek sini ialah Michael. Chong Wei pun kalau nengok gelagat Michael, sure dia menangis tergolek-golek. Ada beberapa pemain yang aku rasa sangat hebat beraksi di gelanggang. Antaranya ialah Kow, Khor, Arnold, Kelvin dan beberapa orang yang lain jugak. Tapi kekadang bila dapat partner yang kurang menyerlah, maka kalahlah pasangan tu di tangan lawan.

Pasangan ini memenangi pusingan pertama.
Safri dan Fadzly.
Salam dan Jon yang juga tumpas round pertama.
Colin sedang membuat kungfu smash terhebat di alaf ini.
Aku agak tertarik dengan cara Colin main badminton. Smash dia agak kencang jugak. Tapi Colin jugak suka terbang sana sini macam dalam cerita kungfu. Aku rasa tak ada players kat dunia ni yang banyak terbang macam Colin. Memang sangat-sangat energetic mamat sorang ni. Main pun pakai seluar jeans.

Colin sedang bersiap sedia.
Colin in action.
Memikirkan apakah strategi yang perlu diambil untuk menumpaskan pihak lawan.
Masih warm-up lagi sampai keletihan.
Kelvin - pakar IT yang terer jugak main badminton.
Masih berentap hingga mencapai kejayaan pertamanya.
Kedua-dua Salam dan Jon sama-sama tak berapa faham nak kira point.
Michael pakai baju kemeja putih aje main badminton.
Aku in action.
Rehat sementara sebelum perlawanan dimulakan.
Setelah lama menunggu akhirnya kelibat partner Faiz pun terlihatlah di dalam dewan badminton. Sebelum ni aku tak tau pun nama dia siapa. Khor ni masuk ke dalam dewan dengan penuh tertib dan slow motion. Dia salin pakaian pun sangat slow. Lepas salin pakaian, siap betulkan grip reket lagi. Semua dibuat dengan berhati-hati dan tak tergesa-gesa. Daripada gaya Khor ni aku rasa dia tengah main psikologi, nak bagi pihak lawan geram dengan tingkah slow motion-nya tu. Dan nampak gayanya memang sedang menjadi taktik yang digunakan itu.

Khor yang slow motion.
Menunjukkan gambar Instagram kepada Eric.
Pasangan Chris dan CK.
Sedang membuat servis.
Aku dan Faiz.
Akhirnya Khor masuk jugak ke gelanggang, dan sempat jugak buat warm-up dengan aku. Mula-mula aku pukul pelan. Dia return dengan selamba dan penuh style. Aku tau memang dia ni bukan calang-calang orang. Aku bagi pulak bola belakang ke base line. Dia pulangkan semua tangkis tu tanpa perlu banyak perah keringat. Aku jadi lebih kagum akan lawan ku ini. Akhir sekali, aku bagi satu pukulan jumping smash yang aku jangka telah mencapai kelajuan 750 km/jam. Dan dengan selamba, dan mata sebelah ditutupkan, sambil makan pop-corn pulak lagi, dia pulangkan tangkis tadi kepada ku dan aku pula yang gagal mengembalikan tangkis tadi kepadanya. Kini aku telah betul-betul pasti, memang lawan ku ini sangat hebat. Kalau di atas kertas, memang aku bakal kalah di tangan Faiz dan Khor. Kini cuma perlu mengatur strategi akan cara bagaimana dapat aku meng-outsmart lawan ku ini.

Bersambung...

Bergambar sebelum beraksi.
May the best pair wins.
Khor, Faiz, aku dan Encik Ismail.
Berehat setelah penat bertanding.

No comments:

Post a Comment