m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Friday, October 10, 2014

4 Syawal - Kaum kerabat beraya di rumah: Rumah meriah

Bahagain 3 (Akhir)

Bila menjelama Aidilfitri, bila ramai saudara-mara datang, sudah tentulah rumah kami menjadi sangat meriah. Kami jamu para tetamu dengan beriyani kambing dan chocolate fountain. Dan pada hari ini, rumah kami telah menjadi tempat berhimpun saudara-mara. Aku memang suka mendengar hingar celoteh anak-anak saudara. Atau tawa kecil ipar birasku. Serta rengek panjang cucu-cucu saudara yang keletihan. Suasana ini menjadikan rumah ini lebih hidup!

Kak Ogie, Kak Sabar dan Taqif.
Adam melihat penuh fokus terhadap silap mata yang dimainkan oleh kakak sepupunya.
Sabriena dan Taqif.
Sabriena suka cokelat. Hari-hari Sabriena makan cokelat, sampai mulut pun comot.
Kak Timah dan Kak Piah sedang menjamu selera.
Adam dah tak camera shy lagi. Dia dah tak kisah aku ambil gambar dia banyak-banyak kali.
Shahira diapit oleh dua orang Ika.
Kawan Ika di Kidz Cabin, Adila turut hadir.
Kak Sabar dan Kak Ita.
Taqif buka mulut besar-besar. Bersih sungguh mulut Taqif. Pandai dia membelanya.
Syakirah tunjuk gambar boipren kat Ali.
Bila aku mintak tengok, dia terus sembunyikan.
Dan terus nak gunting lidah dia sendiri. Aku pun tak tau kenapa.
Saleh kena soal siasat dengan Pak Tam dan Abang Koas. Macam junior kena ragging dengan senior aje.
Pada hari tu, Saleh ada membawa lampu lazer warna hijau yang mempunyai kekuatan pancaran yang sangat luar biasa. Dan sangat power. Jauh lebih hebat dari lampu lazer warna merah. Aku ada mencuba tembak kat rumah jiran yang jauh. Boleh nampak cahaya lazer itu menyentuh dinding rumah. Aku tak puas hati. Aku talakan pulak ke langit. Kebetulan sebuah pesawat MH16 sedang melintas terbang di atas kepalaku. Tembakanku tepat ke arah pilot yang sedang membawa pesawat tadi. Tetiba pesawat MH16 mula tersasar dari koordinatnya. Dan seolah-olah sedang menjunam ke bumi. Dengan pantas, sepantas kilat aku padamkan pancaran lazer tadi. Dan barulah pesawat tu dapat kembali mengikut landasannya yang sebenar. Aku tarik nafas lega dalam-dalam. Kalu tidak, mesti dah terkeluar lagi berita di semua media pasal satu lagi tragedi yang tak dijangka. Dan pastinya nama aku akan sering disebut-sebut sebagai pembawa petaka. Nauzubillah.

Mukamil sedang enjoy makan juadah di samping ayahnya.
Taqif naik zirafah untuk menuju pulang ke Kundang.
Siti Roti tak jual roti hari ni pasal nak beraya kat rumah kami.
Anak-anak seronok bermain.
Adam dengan special pose-nya.
Persidangan ahli keluarga di rumah aku pada petang Aidilfitri berjalan lancar. Dan semua tetamu berasa sangat puas hati dan gembira. Menjelang maghrib, ramai yang telah meninggalkan rumah kami untuk pulang ke rumah masing-masing. Kepada semua yang hadir, kami mengucapkan banyak-banyak terima kasih.Semoga bersua lagi pada perhimpunan akan datang yang lain.

TAMAT

Tiga orang adik beradik. Amier tak join sekali.
Ibuku bersama Kak Ita.
Sabriena yang sentiasa nampak ceria.
Sabriena dan kakaknya.

No comments:

Post a Comment