m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Thursday, May 2, 2013

Meriahnya musim pilihanraya

Telah diuar-uarkan ke seluruh negara, pilihanraya umum ke-13 akan berlaku pada 5hb Mei 2013, hari Ahad ini. Bendera parti-parti yang bertanding pun mula digantung merentang jalan. Ditiup angin ia berkibar melambai-lambai. Meriahnya! Inilah suasana yang paling menyeronokkan bila tiba waktu memilih pemimpin bagi musim baru. Boleh saja mengekalkan pemimpin lama, boleh juga menukar dengan wajah baru. Itu semua atas pilihan anda sendiri.

Suasana di Kampung Melayu Ampang.
Bendera-bendera ni mula-mulanya cantik kemas. Tapi bila dilanda hujan ribut, jadi lintang pukang semuanya.
Aku memang cukup suka menengok suasana perang bendera, banner dan poster macam ni. Macam nak menyambut hari kemerdekaan pun ada, sebab suasana sebegini jauh lebih meriah dari sambutan Hari Kemerdekaan itu sendiri. Kat tempat aku, kawasan Ampang Jaya, BN lawan PKR bagi kedua-dua DUN dan Parlimen. DUN - Azmin Ali (PKR) lawan Mohamad Nadzim Ibrahim (BN). Sementara Parlimen - Zuraida Kamaruddin (PKR) lawan Datuk Dr Rozaidah Talib (BN). Lawan, jangan tak lawan. Menang kalah memang adat bertanding. Maka bertandinglah cara yang sihat dan berhemah.

Lagi suasana di Kampung Melayu Ampang.
Calon-calon PKR.
Melihat kibaran bendera parti memang amat menyenangkan. Kalau dulu poster kertas ditampal atas dinding atau tiang elektrik. Sangat mengotorkan alam sekitar. Sekarang, lebih kemas dan mudah dibersihkan. Cuma yang kurang menyenangkan adalah cerita-cerita yang keluar di semua laman media yang wujud di atas muka bumi ini tentang keburukan parti lawan, atau keburukan calon dan pemimpin parti lawan. Kesahihannya belum pasti. Malah kalau sahih pun, keaiban masing-masing diserlahkan ke tahap Gaban, malah ada kalanya ke tahap Dewa 19! Mau tak mau aku baca, nengok dan dengar jugak. Sedikit sebanyak mestilah termakan hasut, fitnah, dan umpatan ini. Eeeeeeeeeeeeiiii.... inilah yang paling mengerikan! Apa-apa pun, aku akan turun mengundi pada hari Ahad nanti (5hb Mei 2013). Undi aku (dan korang semua) adalah rahsia (walaupun sebenarnya tak berapa nak rahsia sangat, pasal ada nombor siri kat kertas undi). Kenapa kena rahsia? Supaya kita tak bergaduh anak beranak, jiran tetangga, kawan taulan. Supaya kita tetap bersatu padu, walaupun ada kelainan dalam diri masing-masing yang diharuskan.

Zuraida dan Azmin mempertahankan kerusi masing-masing.
Calon-calon BN - pencabar-pencabar baru.
Hiasan bendera di jambatan.
Lagi poster calon BN.
Seolah-olah kedua-dua parti telah bermuafakat membangunkan hiasan ini.
Di sebuah jambatan Kampung Melayu Ampang.
Manusia di darat sibuk berkempen. Ikan di air menjadi saksi. Tunggu kau! Satu hari aku akan pancing kau naik ke darat dan masuk ke dalam kuali!!!

No comments:

Post a Comment