m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, March 3, 2014

Melawat Wanie di Kajang setelah seminggu ditinggalkan

5 Januari 2014 - Setelah seminggu meninggalkan Wanie hidup berdikari di Maahad Hamidiah, kini tiba masanya untuk kami pergi melawatnya di asrama. Lagi pun rindu aku pada Wanie telah semakin terasa. Tak sabar kami anak beranak nak jumpa Wanie. Apakah dia masih menarik muka panjang dan serius? Atau apakah dia telah membuat kawan? Ramaikah kawannya kat sana? Serasikah Wanie dengan kehidupan di sana? Itu semua adalah persoalan yang bermain di fikiran kami. Rupanya bukan kami anak beranak saja yang teruja nak jumpa Wanie, tetapi juga datuk Wanie (ayah aku) dan Allahyarhamah makcik Wanie (kakak aku). Jadi penuhlah satu kereta pergi ke Kajang untuk melawat Wanie. Kalau mak aku sihat, sudah pasti dia pun nak ikut sama.

Sabriena bersiar-siar di laman sekolah.
Sabriena menikmati kesegaran alam sekitar.
Di luar asrama puteri.
Aku parking kereta tepi asrama. Kat tempat letak kereta aku nengok dah bukan main banyak lagi kereta keluarga yang lain yang datang untuk melawat anak masing-masing. Maklumlah, baru first time berjauhan dengan keluarga demi menuntut ilmu. Aku, ayahku, Allahyarhamah kakakku, dan anak-anak tunggu di dalam kereta sementara isteriku dan Yana pergi mendapatkan Wanie di asrama. Tak lama menunggu, Wanie pun muncul dengan wajah ceria. Wanie gembira menengok kami, dan kami pulak gembira menengok Wanie gembira.

Kereta ibubapa di luar asrama puteri.
Bak Menteri Besar, Sabriena mengitari kawasan sekolah.
Aku terus peluk cium Wanie, macam dah bertahun tak jumpa. Sukanya aku! Nampak gayanya Wanie dah pandai adjust dengan keadaan sekeliling. Tapi Wanie masih belum pandai buat kawan lagi. Dia lebih banyak menyendiri. Tak ubah macam aku masa mula-mula masuk MRSM Pengkalan Chepa dulu. Bila ditanyakan itu dan ini kepada Wanie, Wanie akan jawab, "Bolehlah..." "Kawan-kawan macam mana?" "Bolehlah..." "Makan macam mana?" "Bolehlah..." "Cikgu-cikgu macam mana?" "Bolehlah..." Itulah jawapan Wanie. Standard!

Aku dan puteri-puteriku.
Memicit jerawat Wanie di dagu. Memang favourite aku.
Masih memicit jerawat degil.
Amier dah Saleh turut bermain-main di laman.
Amier tak lekang dengan bukunya.
Baru dapat ilham untuk menulis buku.
Berkongsi kegemaran.
Berbual-bual dengan Wanie di luar asrama.
Wanie melepaskan rindu kepada adik bongsunya.
Setelah tak sampai sejam kami di sana berbual-bual dengan Wanie, kami pun beredarlah dari situ. Kami lega melihat penerimaan Wanie trerhadap sekolah barunya itu. Aku rasa Wanie akan serasi di situ. Ramai senior-senior Wanie merupakan "pengikut-pengikut" setia Yana. Jadi mereka pasti akan memberikan sokongan padu kepada Wanie dalam meneruskan pembelajaran di sekolah kluster Maahad Hamidiah ini.

Wanie dan Sabriena.
Wanie bersama datuknya.
Ayahku turut teruja dapat berjumpa dengan Wanie.
Wanie dan mama.
Mama dan Wanie.
Di luar asrama puteri.
Sebelum beredar pergi.

2 comments:

  1. Saya ni selalu gak baca blog tuan ni. Nak tanya mcmana tuan apply Sekolah cluster ni untuk anak tuan? Melalui moe.gov.my ke atau per ke PPD selangor? Terima kasih tuan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau tak silap saya melalui moe.gov.my. On line aje, dan salinan dokumen turut dihantar ke sekolah rendah anak saya.

      Delete