m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Wednesday, December 26, 2012

Hotel kucing

Ingat lagi tak cerita sekor kucing kami bernama Brownie dengan anak-anaknya dulu? (Rujuk http://adisarahberkisah.blogspot.com/2012/11/anak-anak-brownie.html)? Bila anak-anak Brownie yang tiga ekor tu meningkat dewasa, maka najis yang dihasilkannya jugak semakin dewasalah, selari dengan perkembangan fizikal anak-anak kucing tu. Asalnya kami tempatkan sarang kucing dua tingkat tu kat porch rumah. Masalahnya, bila orang atau tetamu keluar masuk rumah, pastilah akan terhidu bau yang kurang enak yang terbit dari sisa kumbah kucing-kucing tadi. Yang pasti, ibuku memang selalu komplen pasal bau busuk najis kucing yang meresap masuk ke dalam biliknya yang terletak di bahagian depan rumah.

Akhirnya isteriku mendapat satu idea. Dia mencadangkan dibuat satu rumah kucing kat belakang rumah, dekat dengan pokok nangka dan pokok pisang. Kat situ rasanya lebih sesuai diletakkan rumah kediaman kucing tersebut. Maka kami pun buatlah lakaran pelan, dan panggil kontraktor untuk menyiapkan rumah kucing yang bak hotel tu. Rumah kediaman kucing tu ada tiga tingkat semuanya. Dipagari dengan dawai kalis penceroboh untuk keselamatan kucing-kucing tu dari ancaman ular sawa atau biawak yang ada kalanya berkeliaran di belakang rumah. Bumbungnya diperbuat daripada zink kalis ribut, siap dengan penebat insulasi dan panel akustik supaya tidak bising bila hujan turun. Struktur bangunannya pulak dari kayu cengal gred A bagi memastikan ia tak dapat dijamah anai-anai yang memang banyak kat kawasan rumah kami. Bagi kegunaan turun naik kucing ke tingkat-tingkat lantai, disediakan tangga mengikut piawaian SIRIM dan Undang-undang Kecil Bangunan 1984. Aku ingat nak letak lif dan eskalator sekali. Tapi sayang, badjet aku tak mencukupi. Lantainya pulak menggunakan kemasan jubin marmar bagi menyerlahkan lagi kehebatan rumah kucing tadi. 

Dan kini, kucing-kucing kami berasa sangat selesa menetap di situ. Tak kira panas atau hujan, mereka tetap gembira dan berasa selamat. Bila anak-anak kucing tu dah meningkat dewasa, barulah akan kami lepaskan mereka ke alam semula jadi seperti kucing-kucing kami yang lain jugak.

Rumah kediaman kucing kami - Brownie dan anak-anaknya.
Ayam-ayam selalu datang menziarah dan bertanya khabar.

No comments:

Post a Comment