m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Sunday, December 30, 2012

Berunding dengan Din Sakun

Pada hari yang sama aku bermain tenis dengan Eke, si warga Nigeria, kawan lama aku, yang jugak room mate aku masa kat MRSM, Din Sakun namanya, telah datang ke court bersama anaknya, untuk berjumpa denga aku dan Syahmie. Anak Din Sakun dapat tawaran interview kat MRSM Ulul Albab Gemencheh. Jadi mereka nak jumpa Syahmie untuk mendapatkan sedikit sebanyak nasihat dan berkongsi pengalaman tentang kaedah temuduga yang dilangsungkan di MRSM Gemencheh. Sementara aku dan Din Sakun bercerita pasal hal-hal kebapaan, Syahmie dan Afiq (kalau tak salah aku nama anak Din Sakun) pula berbincang soal cara-cara nak menempuh saat-saat ditemuduga.

Syahmie duduk di tepi gelanggang menengok orang main tenis.
Afiq: Macam mana nak bersiap sedia untuk pergi interview ni, bang?
Syahmie: Errr... Kita perlu mempunyai fokus yang mendalam. Jati diri kena ada. Pokok jati pun kena ada jugak. Selain dari tu, konfiden kena tinggi.
Afiq: Macam mana nak dapat semua tu, bang?
Syahmie: Kena makan telur setengah masak dua bijik sebelum berangkat ke Gemencheh. Kena pumping seratus kali. Mandi pagi kena pakai air limau nipis. Lepas mandi dan pakai baju, pergi tengok cermin, dan cakap pada cermin tu, "Kau sapa? Ada apa hal? Apa tengok-tengok?" Lepas tu boleh straight naik kereta dan pergi interview.
Afiq: Waaahhh... Hebat sungguh! Terima kasih, bang. Nanti saya akan try petua yang abang bagi. Terima kasih banyak pasal bagi saya tips untuk interview tu.

Syahmie sedang memberi motivasi kepada Afiq dan Din Sakun sekali gus.
Sessi motivasi dah selesai. Tapi Afiq terus mengagumi Syahmie. Tak berkelip matanya menengok Syahmie.
Semua itu telah berlaku agak lama dulu. Maknanya by now, Afiq telah pun menjalani interview dengan jayanya. Harap-harap nanti dapatlah anak Din Sakun belajar sama sekolah dengan anak aku kat Gemencheh, dan menjadi kawan baik masa kat MRSM nanti. Kami doakan yang terbaik untuk semua.

Aku dan kawan baikku - Din Sakun.

No comments:

Post a Comment