m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Tuesday, June 9, 2015

Sambut hari jadi Ayah di Ruz Aladdin

25 April 2015 - Ingat lagi tak kisah sambutan hari jadi ayahku yang ke-85 tempoh hari? Pada keesokan harinya, adikku balik ke rumah dan membelanja kami semua makan nasi beriyani kat Restoran Ruz Aladdin yang terletak kira-kira 1.5 kilometer dari rumah kami. Ayah aku memang peminat setia nasi beriyani kambing kat restoran tu. Aku pulak masa tu tak berapa lapar. Dan selera aku bukanlah ke arah nasi beriyani. Jadi aku order-lah makanan western. Kalau tak silap aku, aku pesan t-bone kot.

Ayahku sedang membelek bungkusan berisi tapai pulut.
Baru nak jamah tapai, dah ada gangguan pulak.
Nasi beriyani dah sampai. Adikku mencedokkan sedikit untuk ayahku.
Tak sabar ayahku nak memulakan menjamah makanan kegemarannya.
Layan i-phone dulu sebelum tibanya pesanan.
Makanan masih belum sampai.
Amier bergendang dulu lagu Joget Menjamu Selera.
Wanie heppi pasal dapat makan sedap malam ni.
Laksa Johor adikku dah sampai. Pesanan Wanie masih dalam proses pembuatan.
Ibu dan ayahku sedang makan dengan sangat berselera sekali.
Chicken chop Wanie dah pun sampai. Masa untuk makan.
Teruskan makan.
Masing-masing masih sibuk dengan urusan menjamu selera.
Sabriena makan fish and chips.
Semua orang dah dapat makanan yang dipesan.
Amier pun makan ayam jugak.
Ibuku berkongsi lauk dengan maid.
Sebelum tu aku dah pekena tapai pulut dulu. Mak aku pulak order nasi putih makan dengan ikan masak gulai asam pedas dan siput sedut. Masakannya boleh tahan. Cuma siput sedut tu dah tak berapa fresh. Aku nengok ayahku makan nasi beriyani dengan sangat konsentrasi dan berselera sekali. Makan slow-slow sampai habis.

Enak sungguh kambing beriyani ini.
Ada sedikit lagi di dalam pinggan untuk dihabiskan.
Sabriena happy pasal dapat makan.
Masa untuk main pulak.
Menanti ayahku selesai makan.
Ada dua perkara yang bagi aku sangat bertuah terjadi pada malam itu. Pertama, Wanie terserempak dengan kawan baiknya masa kat SK Ampang - Diana. Mereka sempat berpelukan dan bersalaman. Tetapi tak sempat bersembang-sembang, pasal masa tu kami baru sampai. Sedangkan Diana dah nak bergerak pulang. 

Perkara kedua, aku terserempak dengan pensyarah aku masa kat UTM dulu, Prof Dr Bashri Sulaiman dan Prof Dr Shuhana Shamsuddin. Mereka ni husband and wife. Mengajar aku masa aku tahun 5 - Senibina dan Perancang Bandar. Seronok sangat aku dapat berjumpa dengan mereka. Sempat jugak berborak-borak ringkas dengan mereka. Tak taulah pulak yang mereka sekarang dah duduk tak jauh dari rumah aku. Aku ambil nombor kontek, dan kami bersurai dengan perasaan gembira. Yang lagi best, mereka masih ingat nama aku. Walaupun aku tak popular masa kat UTM. He he he. Begitulah kisah meraikan birthday ayah aku yang sangat diingati.

Bersama Prof Dr Bashri dan Prof Dr Shuhana.
Gembira sungguh aku dapat bertemu mereka.
Ada orang buat lawak antarabangsa. Wanie tak dapat menahan gelak.
Wanie dah selesai gelak.
Wajah seiras anak saudara dengan ibu saudara.
Sama tak wajah kami?
Wanie dengan senyuman trademark-nya.

No comments:

Post a Comment