m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Thursday, June 25, 2015

Menjenguk sekolah Kuala Ampang setelah sekian lama

14 Jun 2015 - Masa tu kami dalam perjalanan nak balik ke rumah mengikut lebuhraya AKLEH. Tetiba wife aku kata nak tengok sekolah aku yang lama. Amier pun dari dulu memang tak pernah tengok sekolah rendah aku tu. Dan aku sendiri pun memang teringin nak nengok apakah rupa bentuk dan perkembangan sekolah pertama aku tu. Aku belajar di situ dari tahun 1972-1977. Kami pun menyimpanglah menghala ke Ulu Kelang menuju ke sekolah. 

Sebenarnya aku pun dah ingat-ingat lupa lokasi jalannya. Main ikut naluri aje. Syukur. Mujur tak sesat. Pembangunan dah semakin berkembang. Tapi taklah terlalu berbeza dari dulu. Skala pembangunannya masih lebih kurang sama. Pasar masih ada lagi kat sebelah sekolah. Nama-nama jalan masih yang sama. Padang bola/pendidikan jasmani masih yang sama jugak. Dan masih aktif seperti dulu dengan perlawanan bola sepak yang memang kerap dijadualkan berlangsung di situ.

Papan tanda sekolah.
Cuba nengok bangunan surau kat belakang aku tu. Jangan pulak nengok perut aku yang dah membuncit tu!
Aku pun sampailah kat depan pintu pagar sekolah. Dulu tak ada surau. Dulu ada pokok besar tempat murid-murid berteduh. Dah ada surau kira lebih baiklah. Tertulis di papan tanda - Sekolah Kebangsaan (1) Kuala Ampang. Kalau tak silap aku, sekolah tu dulu dipanggil SRJK (Inggeris) Ulu Kelang (1 & 2). Aku sekolah 1. Allahyarhamah kakak aku sekolah 2. Lepas tu entah tahun berapa entah dia bertukar nama menjadi Kuala Ampang. Sama ada tahun 1975 atau 1976 agaknya. 

Pagar sekolah yang telah di-upgrade sikit.
Pagar kecil untuk pelajar-pelajar masuk.
Masa aku parking kereta kat pagar sekolah, guard yang kat pondok guard tu keluar dan hendak membuka gate sekolah. Aku terkejut jugak. Kedatangan aku bagaikan sangat-sangat dialu-alukan. Seperti VVIP lagaknya. Lalu aku keluar dari kereta, dan berjumpa dengan guard tu. Bila dia nengok muka aku, baru dia kata, "Saya ingat Guru Besar tadi. Dia pun ada kereta yang macam ni (Exora)". Aku sekadar tersenyum. Boleh aje aku kata, "Saya Guru Besar baru sekolah ni. Tolong bukakkan pintu pagar ni. Segera!" Tapi aku tak cakap macam tu. Sebaliknya aku cuma menyatakan kepada guard tadi tujuan aku datang ke situ adalah untuk melawat sekolah rendah yang telah lama aku tinggalkan. 

"Maafkan hamba wahai tuan hamba. Kedatangan pacal patik yang hina ini adalah untuk melihat sekolah hamba yang telah berkurun hamba tinggalkan kerana merantau jauh ke negeri orang". Lebih kurang macam tu aku cakap kat dia. Guard tu pun faham akan maksud aku, dan membiarkan aku mengambil gambar dari luar pagar. Setelah mengambil gambar, kami pun pulanglah dengan perasaan puas hati dan penuh dengan nostalgia zaman kanak-kanak Ribena.

Pandangan sekolah dari tepi padang bola.
Bangunan sekolah masih yang lama jugak. Tahan betul sekolah ni.

No comments:

Post a Comment