m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Tuesday, June 24, 2014

Talisman Family Day 2014 di Stadium Merdeka: Maskot yang comel

Bahagian 6

Ada dua orang maskot yang paling menonjol dalam kejohanan sukan kali ini. Shrek dari Rumah Hijau dan Super Mario dari Rumah Biru Muda. Maka keraplah para hadirin mengambil kesempatan untuk bergambar dengan kedua-dua maskot yang galmer ini. Bukan saja popular di kalangan para hadirin, malah juga popular di kalangan seantero Malaya. Pihak Berita Harian juga telah bersetuju untuk mencalonkan mereka dalam Anugerah Bintang Popular Berita Harian pada tahun depan.

Shan Lyn, Nadia dan isteriku bergambar bersama Super Mario.
Nadia dan Super Mario.
Syahmie babysit Sabriena.
Syahmie berehat sebentar sebelum acara final tarik tali.
Maskot-maskot ni jugak ada acara perlumbaan mereka sendiri. Mereka kena berlumba lari sejauh 50 meter dengan berpakaian lengkap sebagai maskot. Pada kali ini cuma ada empat orang maskot saja yang bertanding. Mereka adalah Shrek, Super Mario, Off-Shore Man, dan Rambu-rambai Man. Para maskot mengambil tempat masing-masing di garisan mula. "On your marks! Get set!! Go!!!" Tembakan ke udara dilakukan pengadil. Dan secara tiba-tiba sebuah kapalterbang Boeing terhempas betul-betul kat tengah padang. Tangki minyak kapalterbang tadi telah terkena peluru sesat. Nasib baik kesemua penumpang yang seramai lebih 300 orang tu selamat tanpa mengalami sebarang kecederaan.

Acara lumba lari 50 meter buat semua maskot.
Para maskot sedang mengambil tempat masing-masing.
Semua telah bersedia.
Cuma ada empat maskot aje yang bertanding.
Para maskot berlari dengan sekuat hati tanpa menoleh ke belakang lagi. Masing-masign berlari dengan sangat laju bagaikan F1, sampaikan para penonton tak dapat memastikan dengan jelas siapa yang mendahului, dan siapa pula yang tercicir. Akhirnya, bila perlumbaan tamat, pengadil memberikan keputusan muktamad. Rambu-rambai Man di tempat pertama, Off-Shore Man di tempat kedua, dan Shrek di tempat ketiga.

Pistol ditembak. Jom kita lari!!!
Siti dan Sabriena.
Sabriena selesa di samping Siti.
Acara selanjutnya adalah acara tarik tali final! Aku, Syahmie, Hidayat dan Mister Shrek terlibat dalam perlawanan ini menentang team Rumah Maroon yang dijangka akan memberikan tentangan yang sangat hebat kepada kami. Masing-masing mengambil tempat. Sepuluh lelaki perkasa melawan sepuluh lelaki gagah. Sebelum perlawanan dimulakan, masing-masing menunjukkan otot bicep, perut six pack dan dada bidang yang macam Incredible Hulk. Bila diarahkan, semua peserta mengangkat tali. Memasang kuda-kuda yang mantop. Dan bila wisel ditiupkan aje, maka para penarik tali pun menariklah tali dengan sekuat tenaga. Kedua-dua team tidak berganjak. Sama kuat, sama gagah. Situasi menjadi statik dalam satu jangka masa yang sangat lama. Tiba-tiba kedengaran suatu bunyi bagaikan letupan mercun. "Tup!" Tali kapal yang digunakan telah putus. Wah! Kuat betul kami bertarung. 

Pengadil bermesyuarat sebentar di bangunan Parlimen. Setelah kira-kira setengah jam, mereka kembali ke padang. Kali ni mereka membawa rantai besi yang sangat kasar dan besar. Cukup kuat untuk menunda kapal kargo yang memuatkan ratusan tan metrik kayu balak. Tarik menarik di antara kedua-dua pasukan diteruskan lagi. Sama macam round permulaan tadi. Kedua-dua pasukan berentap sama hebat. Situasi menjadi statik sekali lagi. Kedua-dua pasukan tidak berganjak. Berjam-jam lamanya kami menarik tali. Pemenangnya masih tak dapat diputuskan lagi. Malam pun menjelang. Sebahagian besar anggota team Rumah Hijau berasa mengantuk pasal semalamnya menonton bola sepak World Cup Brazil lawan Bangladesh. Ketika anggota team Rumah Hijau terlena sejenaklah, tetiba team Rumah Maroon membuat tarikan mengejut yang menyebabkan team Rumah Hijau tersentak dan gagal mengekalkan rentak tarikan. Akhirnya team kami, Rumah Hijau tewas di tangan team Rumah Maroon. Tahniah kami ucapkan kepada team Rumah Maroon.

Acara finale - tarik tali sampai putus.
Team Rumah Maroon bersedia.
Team Rumah Hijau bersedia juga.
Satu, dua, tarik!!!
Team lawan juga menarik tali.
Team Rumah Hijau tarik semakin kuat. Dan kesudahannya...
Pingat diberikan kepada pemenang cilik.
Siti menerima pingat.
Kali ni Siti dapat pingat perak acara 4 x 100 meter.
Juara acara 4 x 100 meter jatuh kepada Rumah Maroon.
Seronok dapat hadiah.
Setelah selesai pertandingan tarik tali, yang merupakan acara sukan penutup untuk temasya kali ini, hadiah-hadiah kepada para pemenang pun diberikanlah. Antara yang memperolehi hadiah dan kalungan pingat termnasuklah Hidayat dan adiknya Siti. Namun demikian, yang aku perasan banyak mendapat pingat adalah dari team Rumah Maroon. Memang mereka mempunyai ramai pelari-pelari handalan yang mewakili negara. Malah ada jugak yang mewakili bumi menentang pelari-pelari dari planet-planet lain. Semua penerima pingat, baik gangsa, perak mahupun emas berasa sangat puas hati dengan pencapaian masing-masing. Tidak ketinggalan, mascot Rumah Hijau - Mister Shrek jugak mendapat habuannya.

Bersambung...

Hadiah buat pemenang tempat ketiga acara tarik tali.
Gaya Usin Bolt menjadi kegilaan anak-anak muda zaman ini.
Adik beradik dengan pingat yang dimenangi mereka.
Hidayat menayangkan pingatnya.
Penyokong pasukan Holland mendapat hadiah.
"Hidup Oranje!!!"
Holland tetap menjadi pasukan pilihan.
Kelibat pelari-pelari handalan dunia.
Mister Shrek terima pingat.
Dapat nombor tiga pun jadilah.

No comments:

Post a Comment