m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Friday, May 13, 2011

Satu merdeka, yang lain tak lagi

Awal-awal pagi lepas hantar wife pergi kerja aku ke bangunan MARA kat Jalan Raja Laut KL. Aku straight tuju kat pejabat kutipan hutang pinjaman MARA tanpa menoleh kanan kiri atau melencong ke mana-mana. Di kaunter, aku tanyakan seorang petugas, "Berapa lagi balance hutang?" Dia check kat komputer dan katanya, "RM 4,184.35". "Banyak tu aje?" tanyaku dan lantas mencapai wallet ku dan mengeluarkan sejumlah duit. "Nah, ini RM 4,184.35, dan saya top lagi RM 4,000 bagi membuktikan saya dah kaya dan berterima kasih". Okay, rewind balik....... Aku bagi ngam-ngam sebanyak yang dikatakan tadi. Wang diterima. Resit aku perolehi. Dan aku terus beredar meninggalkan bangunan MARA dengan merasa puas.


Sebenarnya aku dah dicop sebagai penghutang sejak aku balik dari Amerika tahun 1987. Tapi masa tu tengah gawat dan aku takda kerja. Lalu aku sambung belajar kat UTM dan hutang lagi kat MARA sampai aku habis belajar tahun 1994. Dari situlah aku mula bayar sikit-sikit. Tapi ada kalanya aku tak bayar jugak pasal nak pakai duit untuk beli rumahlah, beli keretalah, upah orang gajilah, dan entah apa benda lagi. Beberapa kali jugak aku dapat surat amaran dari MARA kalau lama tak bayar. Kekadang aku terpaksa jumpa pegawai dia dan buat rayuan untuk tangguhkan tempoh bayaran. Jumlah hutang aku rasa adalah dalam RM 30,000 lebih kot. Tapi nampaknya kali ni dia dah bagi warning paling hangat di pasaran sampaikan aku dah tak termampu nak ambik risiko lagi.

Pagi tadi mulanya aku ingat cuma nak bayar sebahagian aje. Balance-nya bayar bulan depan. Tapi bila baca balik surat amaran tu, naik seram pulak. Aku tutup mata dan serahkan semua jumlah yang diminta. Antara amarannya ialah: black list, keluarkan nama dalam suratkabar utama, letakkan gambar penghutang kat front page akhbar-akhbar arus perdana, majalah-majalah hiburan seperti Mangga, URTV, Varia Pop. Itu aku tak kisah, pasal bolehlah tumpang glamer. Lepas tu dia kata tak boleh keluar overseas. Pun okay lagi pasal aku bukan nak ke mana-mana pun. Yang buat aku terfikir banyak kali adalah bila dia kata kena charge mahkamah, kena tanggung kos itu ini. Itu yang buat aku lemah tu. Daripada hutang RM 1,000 silap-silap boleh naik lagi dua tiga ribu. Last-last aku langsaikanlah semuanya sekali pagi tadi. Tapi untuk bulan ni aku kena tunggakkanlah bayaran untuk rumah, loan ASB, yuran sekolah, gaji maid, dan pinjaman-pinjaman peribadi. Ya, betul, aku dah merdeka dari buruan pihak MARA. Tapi masih banyak lagi singa-singa yang sedang mengangakan mulut ke arah aku. Dan aku tak boleh abaikan mereka semua.

No comments:

Post a Comment