m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Wednesday, May 18, 2011

Bintang pun keluar dan semua berubah

Hari Selasa cuti umum pasal Wesak. Aku ambil kesempatan ini untuk main tenis lagi. Sabtu lalu main terlalu teruk. Kali ni nak tebus keterukan dulu. Sampai-sampai aku terus partner dengan Wan Bomba lawan abang Murad & abang Md Nor. Bermula dengan baik. Dah leading 4-1. Pihak lawan kejar dan kami masih leading 5-3. Pihak lawan terus kejar sampai jadi 5-5. Dan akhirnya kami tewas 5-6. Wan Bomba memang macam tak percaya boleh kalah. Set kedua lawan lagi dan kalah lagi 2-3. (Permainan terpaksa diberhentikan awal pasal ada orang lain dah book court yang sama).

Mengikut pemerhatian Wan Bomba, aku bermain baik pada awalnya. Tapi lepas kena lari ke hulu ke hilir pasal pihak lawan asyik bagi bola kat aku je, aku punya performance terus down. Memang agak penat masa tu. Nak recover dari penat kejap aje. Rehat few minutes dan teguk air sikit kira dah okaylah. Tapi mentally masih tak cergas lagi dan ini menyebabkan kadar fokus berkurangan. Wan Bomba punya teori, lepas dah pancit tu, pihak lawan start kumpul mata demi mata. Aku rasa betullah teori tu. Bila mental penat, memang fokus hilang. Dan footwork, body preparation semua jadi malas. Ini yang menyebabkan pukulan serba tak menjadi pasal teknik turut jadi salah.

Kebetulan masa tu tengah ada pemilihan pemain bawah 15 untuk wakil Wilayah KL. Aku nengok sorang-sorang budak-budak main memang hebat. Pukul power gila. Tapi setiap pukulan dibuat setelah body position berada pada kedudukan paling selesa. Maknanya memang kena banyak lari dan tak boleh malas bergerak. Kekadang bila perlu, budak-budak tu undur ke belakang sampai nak terlanggar pagar. Tapi macam tulah teknik sebenarnya. Dan maknanya jugak aku ni sebenarnya kalah dari segi stamina otaklah ya...


No comments:

Post a Comment