m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Thursday, May 5, 2011

Melawat Terengganu Mei 2011: Menjenguk Pasar Payang

Petang Ahad di Kuala Terengganu, aku bercadang nak meluangkan masa untuk memancing kat belakang Hotel Seri Malaysia. Mula-mula kena cari umpan kat pasar. Lalu aku, isteri dan Amier pun pergilah kat Pasar Payang yang terletak berhampiran dengan hotel tempat kami menginap. Masa tu dah pukul 4 petang lebih kot. Bahagian jual ikan dah tutup kedai. Alamak, tak dapatlah aku nak beli umpan ni. Tapi kami lalu jugak kat tempat ikan dan seorang penjual menawarkan ikan kembung yang telah disimpan kepada kami. Aku pun cakap kat dia, "Nok beli sikit aje. Nok buak mengail." Lalu penjual tadi simpan balik ikan kembung tadi. Katanya, "Kalau nok buak mengail gune ikang selayang, ataupung sotong". Alamak, kena pergi pasar borong kat Selayang ke nak beli ikan selayang tu? Setelah aku fahami betul-betul maksudnya, barulah aku tau - ikan selayang kalau kat KL dipanggil ikan sardin je. Tapi bukan ikan sardin dalam tin.

Malangnya stok ikan selayang dah kehabisan. Dia suruh aku datang esok pagi. Tapi aku kata aku nak mancing petang tu jugak. Lalu dia jual jugak kepada aku ikan kembung tu dengan harga RM5 untuk 6 ekor. (Boleh tahan jugak mahalnya). Dia kata rugi pakai ikan kembung, mungkin sebab harganya yang mahal.

Waktu kami pergi tu pasar agak suram. Tapi masih ada orang berjaja keropok, buah-buahan dan makanan-makanan lain. Kami sempat beli cendol dan pau buat lapik perut petang tu.


No comments:

Post a Comment