m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Sunday, November 2, 2014

Syawal di rumah Abang Asri 2014

30 Ogos 2014 - Satu-satunya kawan tenis aku yang selalu menerima ajakan aku untuk bermain tenis (sebelum aku join Kelab Titiwangsa Tennis Community), adalah Abang Asri. Bila menyedari hakikat bahawa semakin lama semakin sukar untuk mendapatkan group tenis yang konsisten dari segi kehadiran bagi mencukupkan korum, maka aku dan Abang Asri telah sepakat untuk join Kelab Titiwangsa Tennis Community yang diterajui Presidennya, Faizal Alyas. Abang Asri telah berhenti bermain tenis suatu ketika dahulu kerana serangan jantung ketika di gelanggang tenis. Tetapi syukur, beliau masih kelihatan sihat, malah terus mengamalkan gaya kehidupan yang sihat bersama keluarganya yang tersayang.

Para jemaah sedang bertahlil.
Jemaah surau yang datang tak begitu ramai, tetapi cukup untuk menyempurnakan majlis.
Berdoa untuk keselamatan semua pihak, dan semoga kekal di dalam redha Allah.
Kami mendapat pelawaan Abang Asri untuk beraya di rumahnya pada penghujung Syawal. Aku yang tak berapa sibuk pada hari berkenaan telah menerima pelawaan beliau dan hadir bersama ahli keluargaku. Kami ke sana pada waktu petang. Dan hujan pun turun sangat lebat ketika itu. Namun semangatku tidak patah dek curahan air hujan dari langit tinggi itu. Kerana secara tak semena-mena bau kambing golek telah menusuk ke hidungku, dan meresap ke kalbuku.

Tak terlalu sukar untuk mencari rumah Abang Asri di Keramat. Sesampainya di situ, kami terus mencapai makanan. Dan sudah tentu, kambing golek menjadi juadah pilihanku pada petang hari itu. Setelah makan bermacam-macam jenis makanan yang terhidang, tetamu dari qariah surau berdekatan telah datang untuk membaca tahlil ringkas, serta doa kesyukuran kerana dikurniakan kesihatan bagi Abang Asri. Serta doa selamat bagi rakan-rakan qariah yang akan berangkat ke Tanah Suci Makkah pada musim haji nanti. Aku duduk bersama jemaah yang datang, sehingga majlis selesai.

Setelah majlis selesai, dan setelah perut kenyang, kami pun beredar. Dan ketika kami melangkah masuk ke dalam kereta, hujan rahmat masih terus mencucur deras. Kepada Abang Asri sekeluarga, kami ucapkan banyak-banyak terima kasih kerana telah menjemput kami serta menyajikan kepada kami juadah yang sangat hebat.

Mengaminkan doa.
Bersama Abang Asri - Part 1.
Bersama Abang Asri - Part 2.
Bersama Abang Asri - Part 3.

No comments:

Post a Comment