m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Sunday, November 2, 2014

Sesat di Putrajaya, berakhir dengan mi rebus kambing

24 Oktober 2014 - Petang itu aku ada meeting dengan pihak Bomba di pejabat Bomba-Putrajaya. Kami bincanglah pasal cara-cara nak memadamkan api kat hutan-hutan di seluruh Malaysia, dan cara-cara nak menangkap ular sawa yang kian berleluasa di bandar-bandar. Serta adakah perlu pihak Bomba menangkap ular tedung, ular kapak dan ular katam tebu selain dari ular sawa. Perbincangan pasal ular tu aje makan masa berjam-jam lamanya. Itu belum bincang pasal tangkap biawak, buaya, dan tenuk.

Sebenarnya petang tu jugak aku kena ambil Wanie pulang dari asrama. Sekolah dia kat Sg. Ramal, Kajang. Lokasi tu dengan Putrajaya taklah jauh sangat. Cuma kira-kira sepelaung Tarzan aje. Sepatutnya boleh sampai dalam masa yang singkat. Setelah habis meeting dan solat asar, aku bertolaklah ke sekolah anak aku. Masa tu dah pukul 6.20 petang. Dan masa tu jugak hujan dah mula turun. Semakin lama semakin lebat. Dan langit semakin menggelap, walaupun belum tiba waktu maghrib.

Entah kenapa, dengan suasana hujan dan gelap yang sedemikian, aku punya fikiran jadi buntu. Jalan ke Sg Ramal yang tak seberapa jauh tu aku jadi tak nampak. Yang aku nampak ialah highway ke MEX Kuala Lumpur, jalan ke Puchong, ke KLIA, ke Banting, ke Dengkil, dan ke pekan Kajang. Sebelum aku tersasar lebih jauh, aku cepat-cepat patah balik menghala ke Putrajaya. Dari Putrajaya, aku mula mencari arah. Aku cuma nak ke highway PLUS aje. Pun begitu sukar nak jumpa. Dan dalam perjalanan di tengah-tengah hujan lebat tu, kilat yang sabung-menyabung turut mengganggu konsentrasiku dalam mencari arah. Setelah hujan agak reda sikit, barulah fikiranku lebih terbuka dan tenang. Akhirnya aku jumpa jugak jalan ke sekolah Wanie. Dan aku hanya tiba di destinasi kira-kira hampir jam 8 malam. Dan kelam-kabut aku pergi solat maghrib.

Setelah solat maghrib, aku tanya Wanie, "Wanie lapar tak?" Wanie menganggukkan kepalanya. Aku ajak Wanie ke Medan Selera Sg Ramal untuk beli burger bakar. Boleh makan kat kereta nanti. Maka aku pun pergilah ke kaunter burger bakar. Ingatkan nak order sorang satu, termasuk yang lain-lain kat rumah. Tapi satu burger tu harganya lebih RM10. Jadi aku order lima biji ajelah. Sementara menunggu tu, kami orderlah minuman sikit. Dua teh tarik untuk aku dan Wanie.

Kami duduk betul-betul depan gerai yang jual mi rebus kambing. Semakin lama kami kat situ, semakin aku terasa macam nak order sepinggan mi rebus kambing. Maka aku pun order-lah mi rebus kambing. Satu makan, dan satu bungkus, untuk dibawak balik ke rumah. Bila sampai aje mi rebus kambing tu kat meja kami, aku terus bahagi dua. Separuh untuk aku, dan separuh lagi untuk Wanie. Ketika makan tu, terasa macam sedap yang teramat sangat. Memang mi rebus tu mempunyai bau kambing yang sangat kuat bagaikan Badang. Sehinggakan orang-oang yang duduk di meja bersebelahan tertoleh-toleh ke arah kami, menyangkakan ada kambing tersesat di medan selera.

Ketika nak pulang setelah selesai makan, kami dikerumuni sekawan kambing yang menyangkakan kami ini adalah sebahagian dari mereka. Mungkin bau kambing yang super power tu telah menyebabkan kambing-kambing jalanan itu berfikir bahawa aku ini adalah ketua mereka yang selama ini telah menghilang. Puas jugak aku meng-explain bahawa aku adalah seorang insan biasa, bukannya kambing seperti mereka. Barulah kambing-kambing tu beredar dari kami. Dan ketika kakiku melangkah untuk masuk ke dalam kereta, kawanan kambing itu siap melambai-lambai kepada kami dengan harapan akan bertemu lagi dengan kami satu hari nanti.

Inilah hidangan super power mi rebus kambing.

No comments:

Post a Comment