m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Thursday, November 6, 2014

GP Motor di sekitar AEON Big Ampang

26 Oktober 2014 - Tolong ke tepi sikit Bro Ramdan Rosli, Bro Hafiza Rofa, Jorge Lorenzo, malah Valentino Rossi sekali pun. Meh nengok sini, ini dia jaguh baru sudah tiba. Amier! Siaplah korang semua dikalahkan oleh Amier nanti.

Asalnya kami tak plan pun nak naik kenderaan yang macam ATV (All Terrain Vehicle) versi kanak-kanak ni. Kami pergi shopping kat AEON Big di Ampang. Masa nak balik tu, Sabriena ternampak mainan tunggangan untuk kanak-kanak yang akan bergerak dan berlagu bila dimasukkan duit sen ke dalamnya. Lalu Sabriena meminta untuk menaiki salah satu dari mainan tu. Tapi masa tu orang tengah beratur sangat panjaaaaaannnngggg. Jadi kami cakap kat Sabriena, "Tak payahlah. Lain kali ajelah". Tapi Sabriena semakin tak puas hati. Lalu dia menjerit-jerit dan menangis-nangis sampai kat dalam kereta. Pujuk punya pujuk pun tak jalan jugak. Timbul rasa kesian kat dia. Kebetulan kat sebelah AEON Big tu ada tempat menunggang ATV kecil. Masa tu sorang pelanggan pun tak ada. Jadi kami pun ke sanalah dan bertanya harga sewa satu kederaan tu berapa. Peniaga tu kata kena bayar RM10 untuk 15 minit. Kira okay lah.

Bersama Sabriena di atas ATV kenit.
Bapak dan dua orang anak yang meminati arena permotoran.
Bergambar setelah tamat beraksi.
Jadi, kami pun sewalah tiga bijik ATV. Satu wife aku bawak. Satu Amier bawak. Dan satu lagi aku bawak. Sabriena naik dengan aku. Budak-budak dipakaikan topi keledar oleh si peniaga. Orang dewasa pulak, pandai-pandailah ambil risiko sendiri.

Setelah ditunjuk ajar cara-cara memandu ATV mini ni, aku terus menekan paddle minyak untuk menggerakkan kenderaan yang aku tunggang. Aku bawak sangat perlahan pasal bimbangkan keselamatan Sabriena yang turut menunggang bersamaku. Kerap kali juga kaki kuangkat dari paddle minyak yang menyebabkan kenderaan terhenti. Bila sampai selekoh, aku memang akan pastikan ATV yang kutunggang bergerak dengan sangat-sangat slow motion. Bila jalan lurus, barulah bergerak laju sikit.

Sessi latihan yang amat menyeronokkan.
Wife aku dan Yana jugak turut berkecimpung dalam bidang permotoran ini.
Pengalaman yang sangat menyeronokkan, terutamanya anak-anak kami.
Agak contrast dengan cara pemanduanku, Amier nampak gayanya menunggang dengan agak laju. Matanya pulak melilau-lilau melihat sana sini, dan tidak memberikan sepenuh perhatian kepada pemanduannya. Tiba di suatu selekoh, Amier memecut laju. Punyalah laju, hingga mencapai speed 350 km/jam. Tetiba, dan secara tak semena-mena, Amier terpelanting dan tercampak dari kenderaan yang ditungganginya. ATV Amier bergerak terus meninggalkan Amier yang dah tergolek atas jalan tarmac. Seluar jeans yang dipakai Amier koyak selebar sejengkal di bahagian lutut. Bibir Amier tergeser atas jalan, dan luka berdarah. Tapi Amier langsung tak menangis. Dia sekadar mengeluh kesakitan. Peniaga India tadi meletakkan ubat kuning dan menampal plaster pada luka di lutut Amier. Kemudian Amier sambung balik menunggang ATV tanpa rasa takut. Aku pun tak sangka yang Amier sebegitu berani dan konfiden bila tiba bab naik kenderaan yang macam tu. Cuma Amier ada berkata, sepatutnya dia dibekalkan dengan pelapik lutut, kasut, sarung tangan dan pelapik siku bagi memastikan kecederaan tak akan mengenai penunggang ATV apabila berlaku kes yang sedemikian.

Bergaya bersama ATV comel.
Sabriena sedang memeriksa peralatan ATV bagi memastikan semuanya dalam keadaan yang baik.
Sabriena memang cukup puas hati dapat naik ATV bersama aku. Dia dah tak menangis atau menjerit lagi. Kat rumah, Sabriena kerap buat bunyi motor, "Brrrrrooooom brrrrooommm". Nampak sangat dia happy dengan trip singkat di lapangan ATV petang hari tu.

Sabriena ceria bersama ATV.
Tak puas nampaknya Sabriena menunggang ATV tu.

No comments:

Post a Comment