m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, January 7, 2019

Aqiqah baby Emin

1 Mei 2018 - Masa ni seluruh rakyat Malaysia sedang bercuti. Cuti Hari Buruh. Buruh kasar dan buruh halus, semuanya turut bercuti. Minyak Cap Buruh juga bercuti dari segi produksinya. Maka sepupuku Emin suami isteri, mengambil kesempatan hari cuti awam ini untuk mengadakan majlis aqiqah dan cukur jambul bayi mereka yang baru dilahirkan. Maksud aku bukan jambulnya aje yang dicukur, tetapi seluruh rambut pada kepalanya.

Ayahanda Emin sedang mendukung baby.
Antara jemaah yang hadir. Dari madrasah tahfiz barangkali.
Ustaz yang memimpin majlis.
Syahmie dan Amier-Botak-Hair.
Amier duduk di tempat baby.
Keluarga kami telah dimaklumkan mengenai majlis ini. Dan telah dijemput untuk hadir meraikan. Maka kami pun datanglah anak-beranak ke Assam Jawa, Kuala Selangor, ke rumah makcik kami ini. Kami tiba agak lewat. Majlis telah pun bermula. Aku, Syahmie, Farid dan Amier terus duduk di ruang tamu bersama jemaah kaum lelaki yang lain. Bertahlil, berselawat, dan meraikan bayi yang didukung oleh ayahnya, Emin. Setelah seketika di situ, acara berendoi pun selesailah. Dan kami semua dijemput turun ke bawah, ke laman rumah, bawah khemah, untuk menjamu selera. Ketika baru sampai tadi, aku ternampak kambing golek. Ya! Kambing golek!! Itulah yang aku, dan seluruh warga kampung Assam Jawa idam-idamkan. Sepantas kilat aku melompat dari atas rumah, terjun ke bawah, dan mencari kelibat kambing golek, berpandukan kepada baunya yang semerbak mengharum.

Brader Ohsem sedang menggolek kambing di atas bara.
Kedengaran kambing ini masih mengembek lagi. Mmmbbbeeeekkk...
Brader berbaju batik nak tambah kambing golek kat pinggan.
Masih menanti dengan sabar.
Ini baru secebis daging kambing golek yang sedang dipanaskan di atas kuali leper. 
Rupa dan baunya sangatlah menyelerakan.
Penantian yang belum lagi berakhir.
Para pelajar madrasah tahfiz turut beratur untuk mendapatkan daging kambing golek tersohor.
Syahmie turut beratur sama.
Sesampainya di bawah, barisan telah pun panjang. Aku ukur dengan pita ukur, barisan tetamu yang beratur untuk mendapatkan secebis daging kambing golek ialah sepanjang 9.38 kilometer. Aku mengeluh panjang. "Adduuuuuuuuuhhhhhhhh......" kataku dalam hati. Apa nak buat. Aku terpaksa beratur jugak, demi kambing golek pojaan hatikuuu... Setelah beratur selama kira-kira empat hari tiga malam, akhirnya tibalah giliranku untuk mendapatkan kambing golek itu. Nasib baiklah kambing tu besar. Walau pun cuma seekor, tetapi besarnya macam seekor dinosaur jenis "apatosaurus" remaja. Maka kambing golek yang telah dipotong dadu kuletakkan ke dalam pingganku. Aku berasa sangat lega. Sangat lega dan bersyukur. Paling puas ketika daging kambing golek itu kugigit perlahan-lahan dengan gigi rongakku sehingga ia hancur sebelum kutelan perlahan-lahan.

Syahmie dan Farid menanti dengan sabar.
Sepupuku Anis duduk dengan tetamu.
Hari ni Anis tak menyanyi pasal set karaoke tak disediakan.
Sabriena bersama Mamanya.
Farid dan neneknya.
Amier sedang menikmati dengan mendalam keenakan daging kambing golek.
Syahmie sedang menjamu selera.
Ibuku baru selesai makan.
Sabriena main I-phone.
Dia pun dan selesai makan jugak.
Setelah makan dan bersembang dengan kaum keluarga dan sanak-saudara yang ada di sana, kami pun memohon diri untuk pulang membawa perut yang kenyang. Tahniah kepada Emin sekeluarga, menerima ahli keluarga baru yang sangat comel dan cantik. Semoga membesar menjadi insan yang solehah dan berbakti kepada agama, bangsa dan kedua orang tuanya. Semoga kalian hidup penuh dengan keberkatan dan sentiasa dalam rahmat dan redha Allah hendaknya.

Keluarga sepupuku - Jip bersama isteri dan mamanya.
Sepupuku ini sentiasa happy.
Ibu, isteri serta makcikku.
Sebelum kami beredar pulang.

No comments:

Post a Comment