m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Friday, January 11, 2019

Amier masuk SEMESTA: Jejak kaki di asrama

Bahagian 3

Setelah selesai segala urusan pendaftaran, kami ke kooperasi membeli keperluan seperti cadar, selimut, kain batik, buku tulis dan lain-lain lagi. Lepas tu barulah kami beramai-ramai bergerak ke asrama - tempat Amier akan menginap sepanjang tempoh pembelajaran di SEMESTA. Bilik Amier di tingkat yang paling atas. Lenguh jugak kaki nak sampai ke tingkat yang paling tinggi. Bilik asrama agak besar. Satu bilik boleh muat 10 orang pelajar. Biliknya jugak agak luas. Menempatkan 5 orang pelajar tingkatan 1, dan 5 orang pelajar yang lebih senior. 

Memasang lapik pada almari.
Amier dan Mama mula mengemas.
Memasukkan pakaian ke dalam almari.
Ini katil Amier. 
Memunggah beg.
Almari besi Amier sedikit rosak. Pintunya kemek. Lapik besi di bahagian dalam pun kemek jugak. Danish kata boleh mintak tukar petang nanti. Ketika kami sedang sibuk mengemas, penyelia asrama pun datang. Aku tanya sama ada almari Amier boleh ditukar dengan yang lebih elok. Beliau kata boleh. Lalu beberapa orang pelajar senior diarahkan untuk mendapatkan almari besi lain yang lebih sempurna sifatnya, menggantikan yang lama yang telah rosak.

Danish duduk rehat seketika. Menanti kami siap berkemas.
Banyak jugak barang yang Amier bawak.
Banyak yang perlu dikemas.
Kami tiga beranak mula mengemas. Letak lapik kertas pada almari. Susun pakaian dan perkakas sekolah. Gantung pakaian. Pasang cadar dan sarung bantal. Dan ajar Amier sedikit sebanyak selok-belok duduk di asrama. Amier turut belajar cara pakai tali leher. Bila semua urusan di asrama selesai, barulah kami ajak Danish untuk keluar ke pekan. Danish akan tunjukkan tempat-tempat penting kepada kami dan Amier. Contohnya seperti lokasi stesen bas, tempat makan, tempat buat sulam nama pada baju, dan lain-lain lagi. Lepas tu baru kami akan makan tengah hari. Aduh! Perut pun dah berkeroncong.

Bersambung...

Amier dan Danish.
Danish dan Amier.
Adik dan abang angkat.


No comments:

Post a Comment