m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Thursday, January 10, 2019

Amier masuk SEMESTA: Berangkat ke Pahang

Bahagian 1

7 Januari 2018 - Akhirnya Amier mendapat tawaran untuk belajar di sebuah sekolah berasrama penuh di Raub, Pahang - Sekolah Menengah Sains Tengku Abdullah atau lebih popular dengan nama SEMESTA. Beberapa hari sebelum bertolak, aku dan Amier pulun mencari keperluan pakaian dan barangan yang harus dibawa ke asrama nanti. Antara yang paling sukar untuk dicari adalah kasut kulit hitam bertali dan seluar slack warna hitam pasal saiz kaki dan pinggang Amier agak besar. Namun syukur alhamdulillah, semua yang dicari berjaya jugak kami jumpa dan beli. Setelah bersalaman dengan ibuku, kami pun memulakan perjalanan ke Raub.

Amier dan neneknya.
Bergambar dulu sebelum berangkat.
Amier dengan abang sepupunya, Farid.
Berpelukan dengan Farid.
Cium tangan nenek.
Cium pipi sikit.
Kami bertolak ke Raub sehari lebih awal, sebelum tarikh hari pendaftaran. Biar nanti tak kelam kabut. Kami bermalam di Hotel Raub yang terletak di pekan. Kami tiba sebelum maghrib, setelah kira-kira sejam setengah memandu kereta. Setelah solat maghrib, barulah kami keluar mencari tempat makan.  Kami cari tempat makan dalam internet. Aku memilih sebuah tempat makan yang dinamakan Restoran Pak Engku King. Namanya agak glamour. Letaknya kira-kira 5 kilometer dari Hotel Raub. 

Setelah memandu kira-kira kurang dari sepuluh minit, akhirnya kami sampai di Restoran Pak Engku King. Ia cuma sebuah warung terpencil tepi jalan. Tak ramai pelanggan ketika itu. Kami terus duduk dan membuat pesanan makanan masakan ala Thai. Amier memesan nasi goreng Pattaya. Aku pun tak tau apa specialty masakan di sini. Dalam senarai menu ada nasi arab. Tapi dah habis katanya. Ada ayam golek yang sedang dibakar. Aku turut memesan seekor untuk dibawa pulang ke hotel. Kami makan agak berselera. Mungkin sebab lapar. Sesudah makan, kami terus menghala ke pekan semula.  Sempat kami singgah di tepi sekolah baru Amier - SEMESTA. Kebetulan tak jauh letaknya dari restoran tadi. Esok paginya kami perlu ke sini lagi untuk mendaftarkan Amier belajar. Malam ini, biarlah kami berehat dulu.

Bersambung...

Restoran Pak Engku King.
Menu masakan ala Thai.
Papan tanda di luar warung yang sudah lusuh dan usang. 
Amier menanti pesanan makanan sambil merenung jauh.
Pesanan telah tiba. Amier dan nasi goreng Pattaya kegemarannya.
Suasana di warung.
Ayam golek yang masih panas.
Sekolah baru Amier.
Sekolah Menengah Sains Tengku Abdullah.


No comments:

Post a Comment