m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Saturday, January 3, 2015

Memancing di Tepian Rimba lagi: Keli kurang menyengat

27 September 2014 - Sejak beroleh habuan yang agak lumayan ketika pertama kali mengunjungi tempat ini, kami telah menjadikan Kolam Memancing Tepian Rimba Hulu Langat sebagai port memancing regular kami. Sesekali, bila ada kelapangan, kami akan ke sini melepaskan gian dan gatal tangan menaikkan ikan dengan joran. Sekali lagi kami ke sini pada masa kolam tu agak lengang. Lega jugak kami bila melihatkan keadaan kolam yang tak ramai pengunjung. Jadi kami dapatlah conquer seluruh kolam sesuka hati kami.

Orang lain sibuk memancing. Amier lebih suka main i-phone.
"Korang pergilah mancing dulu".
Suasana kolam pancing yang agak lengang.
Tekun memburu patin.
Tetapi patin tak nak makan umpan.
Tetapi pada kali ini lain macam pulak penangan ikan kat dalam kolam ni. Target utama aku memanglah untuk menjerat keli. Banyak kali keli menggigit. Tetapi aku jugak turut menggigit. Menggigit jari, pasal ikan terlucut dari mata kailnya. Banyak kali jadi macam tu. Lantas aku pun meneliti mata kail yang aku gunakan. Ooooohhh... rupanya mata kail dah mula tumpul. Patutlah tak lekat di mulut ikan. Setelah mata kail diganti, barulah seekor demi seekor ikan berjaya kunaikkan bertali arus.

Tetapi lain pulak ceritanya dengan wife aku yang lebih berminat untuk menjejak patin dengan adunan umpan dedaknya. Banyak kali dia mencuba. Namun seekor patin pun tak sudi menjamah ikan. Akhirnya wife aku turut bertukar haluan menjejak keli sepertiku. 

Bersama hasil kali ini.
Inilah rezeki kami buat masa ini.
Amier jadi macam caddy - tolong bawak barang-barang.
Alhamdulillah. Boleh buat goreng garing-garing.
Setelah beberapa ketika kami memancing, barulah ikan keli dilepaskan. Tapi agak lewat jugak. Selalunya keli dilepaskan lebih kerap. Dan ikan pacu turut dilepaskan di suatu sudut kolam yang lain. Ikan pacu kali ni lebih kecil dari yang pernah kami pancing dulu. Cumanya, ikan pacu ni kalau dia lepaskan hari ni, esok harinya barulah dia akan makan. Pasal dia tengah mabuk lagi. Masa tengah mabuk ikan pacu tak ada selera nak menjamah umpan. Namun demikian, sempat jugak sekor pacu tersangkut mata kail pada badannya. Rezeki kamilah tu.

Ketika nak pulang, wife aku ternampak beberapa ekor ikan keli berenang-renang di longkang tepi jalan. Aku pun mengambil jaring dan menyauk ikan-ikan keli tu. Cuma seekor aje yang masuk jaring. Aku terus teringat cerita Abang Zai pasal ikan yang besar-besar ada berenang-renang di dalam longkang di Jepun pasal airnya sangat bersih.

Amier nak sauk ikan keli dalam longkang.
Sauk lagi. Kalau nasib baik dapatlah ikan kelah lima kilo.
Akhirnya aku yang sauk dapat dapat satu ekor ikan keli berkurap.
Sedang menimbang ikan.
Kalau ikut timbangan, ada kira-kira 3.8 kilogram beratnya.
Puas hati.
Ini saja yang berjaya dijinakkan.
Ada seekor iakn pacu di tengah-tengah kumpulan keli.
Di rumah, ikan-ikan tu aku keluarkan dari jaring, aku timbang dan hitung. Jumlah berat ikan adalah sekitar 3.8 kilogram. Jumlah ikan ada kira-kira 22 ekor kalau tak silap aku. Tapi ikan yang aku sauk tepi longkang tu aku dah buang pasal badannya banyak kurap. Ikan yang telah disiang kami simpan dalam freezer. Dan beberapa ekor kami bakar di atas dapur pembakar yang baru kami beli. Dan rasa ikan keli bakar memang sangat menyelerakan. Terutamanya bila dimakan bersama nasi panas, sayur pucuk ubi, ayam panggang, kambing golek, ketam masak lemak, udang galah masak rendang dan siakap tiga rasa. Begitulah kisah pengalaman kami membakar ikan keli. Sekian. Terima kasih.

Keli bakar in progress.
Mengancam jugak rasanya.

No comments:

Post a Comment