m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Sunday, October 27, 2013

Talisman Family Day: Menjadi Adiwira a.k.a. superhero

Bahagian 1

9 Jun 2013 - Hari Keluarga Talisman Malaysia Limited telah dibuat pada bulan Jun lepas. Tahun sebelum tu kami tak dapat hadir Family Day pasal ada hal-hal tertentu yang tak dapat dielakkan. Tahun ni kami berkesempatan pulak. Family Day tahun ni dibuat di Palace of Golden Horses. Mulanya aku agak tertanya-tanya jugak, kenapa dia panggil Palace of Golden Horses? Kenapa tak panggil Palace of King's Horses ke, atau apa-apa nama lain yang lebih gah. Rupanya pak guard yang jaga kat situ dah dekat 30 tahun bercerita kat aku, katanya:

"Dulu ada sorang raja yang teringin sangat nak jadi kaya raya macam Bill Gatres. Dia mintak tolong satu wizard ni. Entah macam mana, dia terkena sumpahan, segala benda yang dia pegang semua akan bertukar jadi emas pound. Bila permaisuri dan seluruh isi istana tahu hal ni, mereka semua telah cabut lari meninggalkan raja ni. Yang tinggal hanyalah kuda-kuda kat kandang dengan jumlah yang sangat banyak. Bila raja ni boring, dia pun pergilah nak menunggang kuda. Tapi bila dia pegang aje kuda-kuda tu, semua bertukar jadi emas. Itulah pasalnya ada banyak kuda emas bersepah kat tempat ni. Korang semua boleh nampak dengan mata dan kepala korang akan kewujudan kuda-kuda emas ni".

Kuda-kuda kat Palace of Golden Horses ni semua dah jadi patung emas sebab kena sumpah.
Syahmie di ruang legar.
Tema tahun ni ialah "Superheroes". Wife aku belum apa-apa lagi dah bertukar jadi Bat Woman. Aku pulak siang malam training supaya boleh terbang pakai cape merah kat belakang. Akhirnya aku berjaya. Ingat-ingatkan bolehlah try nak jadi Superman. Tapi satu benda aje yang aku tak sanggup - nak pakai spender kat luar. Malu! Mana aku nak taruk muka kalau aku pakai macam tu. Akhirnya aku jadi Clark Kent ajelah.

Isteriku sedang membaca senarai penjenayah yang perlu ditangkap pada hari tu. Banyak jugak orang jahat kat KL ni ya?
Sedang mengatur strategi.
Sabriena jadi Super Baby.
Syahmie dengan salah satu kuda yang dah kena sumpah.
Mendaftar di lobi utama.
Kuda emas lagi.
Bersiap sedia untuk ke ruang sarapan.
Amier membelakangkan sekumpulan kuda-kuda emas.
Mula-mula kena register kat ruang lobi. Lepas tu kami terus ke padang. Kat situlah makanan dan sarapan disediakan. Malah inilah saat yang paling aku idam-idamkan - makan! Tapi sebelum tu, aku ternampak pulak empat orang artis karikatur sedang melukis gambar muka orang. Aku pun terus duduk kat depan salah sorang dari artis tersebut dan suruh dia lukis muka aku. Bagi sepuluh tahun lebih muda sikit! Dengan selamba dan penuh konfiden, mamat yang di depan aku tu pun melukislah gambar aku sampai jadi dalam masa yang sangat singkat. Aku sangat-sangat kagum! Dan memang wajah aku nampak lebih muda sepuluh tahun.

Artis yang lukis gambar aku. Memang terer sunguh mamat ni.
Inilah gambar aku. Hensem tak? Keh keh keh...
Brader ni lukis paling cun sekali. Kalau aku tau, aku suruh dia lukis gambar aku.
Artis memberi penuh konsentrasi.
Sorang lagi brader artis.
Hanif sedang cari idea nak makan apa pulak lepas ni.
Lepas tu barulah aku mencari makan kat satu sudut padang yang ada khemah. Padang agak lecak sikit. Macam-macam makanan yang disediakan. Ada nasi lemak, roti canai, bihun sup, ada cereal dan banyak lagi makanan yang aku pun dah tak berapa nak ingat. Puas aku makan. Tapi pulak kebetulan aku tengah tak berapa nak lapar. Jadi aku banyak minum air panas ajelah - kopi dan teh. Sesuai sangat pada pagi yang sangat dingin. Anak-anak aku pun memang kelihatan enjoy makan sarapan yang tanpa limit tu. Limit-nya hanyalah rasa kenyang.

Syahmie dan Wanie sedang menikmati juadah di pagi hari.
Amier, Yana dan Sabriena turut gembira dapat bersarapan di sini.
Nordin dan Hanif.
Keluarga besar Nordin Kecil.
Nordin dan famili.
Azhar dan pasangannya.
Keluarga Azhar.
Ilme dan Fauzah sedang buat magik.
Azhar bersama husband Linda.
Linda dan anaknya.
Backdrop kartun Marvel tentang superheroes.
Setelah makan, aku berlegar-legar meninjau-ninjau keadaan sekelilling. Wife aku pulak pergi berborak dengan kenalan-kenalan satu ofis. Dan sesekali terpaksa bergegas menyelamatkan orang awam, atau melawan penjenayah yang berleluasa di sekitar Lembah Kelang. Maklumlah - Bat Woman!

Pak Wie dengan kawan baiknya, Rosihan sedang berbincang pasal kenaikan harga minyak masak.
Kemudian baru berbincang pasal harga minyak petrol pulak.
Mister Hafiz nak mintak autograf. Kertas tak ada, pipi pun jadilah.
Keluarga Faiz sedang ambil bahagian dalam pertandingan buat topeng adiwira.
Tetiba aku ternampak satu kiosk yang ada pertandingan lukis logo superhero. Jadi aku pun masuklah pertandingan tu. Tapi logo yang aku design tu macam pelik sikitlah. Tak macam logo superhero, tapi macam logo super comedian-lah pulak. Sure tak menang nanti.

Logo superhero yang aku design. Tak cun langsung!
Sebahagian dari keluarga Pakwie.
Sambil makan-makan tu, acara pun bermula. Ada Captain America jadi pengacara majlis. Ada buat senamrobik, ada cakap-cakap merapu, dan macam-macam lagilah yang dibuat oleh Captain America kat stage. Yang hadir pun nampak gayanya agak sporting jugak. Bila Captain America suruh buat sesuatu, semua orang akan turut serta participate dengan acara yang diadakan. Memang agak fun!

Bersambung...
Captain America dengan dua orang penolongnya - Superwoman Malkit dan X-man Shahrul.
Azleen dan Aiman.
Tengah buat senamrobik.

No comments:

Post a Comment