m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Saturday, October 19, 2013

Planetarium: Terbang ke planet

Bahagian 1

23 Mac 2013 - Kami anak beranak pergi melawat ke Planetarium Negara di Lake Garden KL. Masa ni Amier tengah seronok nak tau tentang planet dan alam buana. Jadi kami gunakan kesesuaian masa ini untuk membawa Amier serta adik-beradiknya untuk mengenal dengan lebih dekat bumi dan planet-planet yang menjadi jirannya.

Pendakian ke puncak planet akan dimulakan sebentar lagi.
Wanie sedang mengumpulkan tenaga sebelum memulakan pendakian.
"Inilah tempatnya yang kita akan pergi nanti," kata mama kepada anak-anak.
Uh uh uh! Penat kena sorong kereta naik bukit.
Kami terpaksa menapak, mendaki agak jauh dari tempat letak kereta untuk sampai ke muka pintu, tempat kaunter tiket. Aku rasa macam lebih mencabar dari memanjat Gunung Kinabalu. Kena bawak baju sejuk, kena bawak tali, kena bawak tukul besi, kena bawak tong oksigen, dan macam-macam lagi keperluan untuk mendaki. Kereta sorong Sabriena jugak terpaksa kami sorong perlahan-lahan ke atas. Setelah hampir lima jam setengah, akhirnya kami sampai jugak ke kemuncaknya. Kalau orang OKU mungkin ada masalah sikit, pasal aku tak jumpa pun ramp kat bangunan tu yang boleh digunakan oleh orang OKU.

Melihat barang pameran.
Seorang angkasawan nak tumpang ambil gambar.
Sibuk aje angkasawan kat belakang tu. Masih nak bergambar lagi dengan kitorang.
Kami cukup teruja bila dapat sampai ke kemuncaknya. Suasana memang agak berlainan dari apa yang ada di muka bumi. Kami jalan pun seakan-akan terapung-apung di angkasa. Macam sedang menari ballet-lah pulak. Banyak sungguh peralatan ujikaji yang disediakan. Satu-satu kami cuba untuk mengetahui hasil eksperimentasi alatan tersebut.

Dah sampai bulan pun.
Singgah kejap kat planet marikh.
Menunggu di dewan panggung.
Kami masuk ke dalam sebuah panggung kecil untuk merasai aura serta suasana berada di angkasa lepas. Amier agak gementar dan sungguh-sungguh dia tak nak masuk ke dalam. Aku terpaksa seret dia masuk ke dalam dewan panggung. Amier takut kalau dia masuk ruang tu, nanti dia akan diterbangkan ke angkasa lepas betul-betul. Letih jugak kami kena pujuk dia dan kena explain kat dia yang ini semua bukan betul-betul. Ini semua adalah sekadar 'cobaan'. Bila wayang dah start, barulah Amier berasa lebih relaks dan menikmati tayangan yang agak mengujakan itu.

Sebelum bermula tayangan kisah planet dan alien.
Tayangan akan dimulakan sebentar lagi.
Inilah alat pemancar canggih bagi melihat suasana alam planet.
Sesudah tayangan selesai.
Seronok dapat naik ke angkasa lepas kejap tadi.
"Ini adalah sebijik bulatan," kata mama kepada Amier.
Keluar dari dewan panggung wayang, kami dok berlegar-legar lagi mencari segala macam alatan dan ujikaji. Banyak perkara yang boleh dilihat dan dicuba. Amier memang nampak sangat asyik dengan bahan-bahan pameran yang ada kat situ. Aku sebenarnya agak bosan. Tapi kalau aku bosan, nanti anak-anak aku semua akan ikut bosan jugak. Jadi aku kenalah pura-pura seronok supaya anak-anak aku akan turut seronok melawat sambil belajar.

Melayan Amier menengok barang pameran.
Amier sedang bereksperimentasi.
Amier sedang membuat kajian menukar angin kentut menjadi sumber tenaga elektrik.
Semua butang Amier nak try tekan.
Syahmie jugak agak terhairan dengan butang kat salah satu bahan pameran.
Sabriena buat hal sendiri.
Lagi bereksperimentasi.
Wanie sedang cuba memahami rahsia di sebalik benda bulat hitam ni. Adakah ia sejenis makanan?
Amier sedang memberi taklimat pasal barang-barang sains kepada kami.
Aku masih blank dan tak faham dengan penjelasan Amier.
Sabriena dah agak kebosanan.
Syahmie sedang tunggu nak naik roket kat stesen roket.
Amier masuk surat khabarlah.
Sabriena dan mama pun masuk surat khabar jugak.
Wanie dan aku turut masuk surat khabar.
Wanie sedang terapung-apung di angkasa lepas.
Kat Planetarium turut dipamerkan suasana stesen angkasa lepas, dan bagaimana angkasawan melalui pengalaman ketika di luar kawasan graviti bumi. Tidur sambil berdiri, baring terbalik macam kelawar, dan macam-macam lagi. Kalau aku jadi angkasawan, dah sure pasti aku akan muntah-muntah punya. Bersepah nanti muntah aku terapung-apung kat angkasa lepas. Aku memang tak tahan duduk terbalik, atau diterbalik-balikkan orientasi tubuh badan dan fokus aku.

Bersambung...

Aku sedang mencuba mengangkat batu planet dengan sarung tangan khas.
Kalau berak kat jamban ni, nanti najis akan terapung-apung di awangan.
Sedang tidur berdiri. Memang macam ni cara tidur kalau kat angkasa lepas.
Ini adalah suatu alat untuk terbang ke planet Pluto.

No comments:

Post a Comment