m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Saturday, October 19, 2013

Nelayan di Tepian Rimba: Tangan lenguh, hati puas

Bahagian 2

Sambungan dari kisah memancing di Kolam Rekreasi Tepian RImba, Sungai Serai, Hulu Langat tempoh hari. Ikan yang dipancing memenuhi bakul. Berat ditimbang dekat 11 kilo semuanya. Ikan yang dipancing ada ikan keli, ikan pacu dan ikan patin. Umpan yang digunakan termasuk dedak, roti, pelet dan cengkerik. Tapi semua ikan tu berjaya dinaikkan dengan menggunakan cengkerik saja.

Amier dengan jaring besar kebanggaannya.
Inilah bahagian depan kolam. Kat sini tak berapa berhasil sangat.
Nak balik membawa ikan.
Balik time!
Kolam ni terletak kat bawah bukit.
Masa kami balik tu, lebih ramai pemancing yang datang mencuba nasib.
Tinggi jugak bukit kat belakang tu kan?
Berikut adalah pesanan brader-brader yang regular memancing kat kolam tu:

Ada sorang brader tu kata kalau nak pancing ikan pacu dan ikan patin kena pakai mata kail yang besar sikit. Aku nengok dia pakai mata kail memang agak besar jugak. Ada sebesar penyangkut kren. Kalau ikan keli boleh pancing pakai mata kail kecil sikit. Tapi bagi aku pakai mata kail yang kecil sikit pun okay jugak. Aku pakai mata nombor 10 atau 11. Tapi kena jenis yang tajam betul, biar senang sangkut. Brand favourite aku ialah Daichii - Jepun mari. 

Brader tu turut memberi  resipi untuk buat umpan rahsia bagi memikat ikan patin. Ramuannya ialah: 1 paket umpan dedak jenis Power Bait perasa pandan, 1 paket umpan dedak jenis 916, dan satu paket umpan jenis Nescafe. Aku kalau umpan Nescafe tu memang aku tak pernah dengar dan tak tau macam mana rupa dia. Nak suruh brader tu tunjukkan contohnya, dia tak bawak pulak umpan tu. Malah masa dia mancing pun dia pakai cengkerik jugak. Jadi tak taulah aku kalau brader tu kelentong ke cakap yang betul. Lagi satu, brader tu kata, kalau nak pancing ikan pacu, umpan terbaik ialah hati ayam. Kalau nak lagi hebat, pakailah hati ayam belanda, boleh dapat ikan pacu dari Eropah (pasal Belanda ada kat benua Eropah). Petua yang itu aku tak tau bolah dipraktikkan atau tidak. Pasalnya, ada sesetengah pengusaha kolam tak bagi pakai organ haiwan untuk memancing.

Sebahagian daripada kolam hadapan.
Berlatar belakangkan kolam.
Masih tak puas bergambar dengan kolam.
Letih jugak nak berjalan balik menaiki bukit.
Suasana yang menarik.
Kat sini jugak ada kolam udang galah. Umpan yang digunakan ialah perumpun tanah liat yang warna pink. Perumpun ni ada dijual di sini. Kalau pandai pancing boleh dapat hasil yang lumayan. Kalau tak pandai, cuma dapat beberapa ekor ajelah. Aku kalau pancing udang galah ni memang agak fail jugak. Pernah cuba sekali. Empat jam mancing suma dapat 6 ekor aje. Joran untuk pancing udang jugak boleh disewa di kaunter.

Rehat sebentar pasal dah kepenatan.
Ini kolam kat sebelah belakang. Kat sinilah kami banyak tarik ikan naik, satu per satu.
Aku rasa tauke kolam ni punya rumah kat sebelah kolam aje kot? Syoknya kalau macam ni.
Pemancing nampak gayanya dah semakin ramai yang datang.
Jauh betul kami kena menapak keluar.
Amier macam caddie-lah pulak.
Rehat lagi. Memang tangan aku jadi lenguh. Serius!
Sebahagian daripada tempat letak kereta yang disediakan.
Di pintu hadapan kolam pancing.
Posing kejap sebelum pulang.
Wife aku pun penat jugak melayan ikan-ikan yang ganas.
Ada pokok manggis kat pitu depan. Nasib baiklah masih kecil lagi. Kalau dan ranum, sure aku akan bedal sebiji demi sebiji.
Ikan yang dibawa balik dijinjing di dalam bakul. Sampai lenguh tangan aku dibuatnya. Kat rumah aku pun kiralah sekor demi sekor. Jumlah ikan yang berjaya dipancing adalah seperti berikut: ikan keli 18 ekor. Ikan pacu 13 ekor. Ikan patin cuma sekor. Jumah ikan adalah sebanyak 32 ekor. Inilah rekod pancingan kami yang paling banyak di kolam ikan air tawar berbayar. Ikan pacu tu kami dah try masak. Kira okay jugaklah. Rasa dia macam ikan bawal. Untuk sebulan ni kami dok makan ikan pancing ajelah nampak gayanya. 

Kepada semua pemancing yang baru nak berkecimpung, kolam ni mungkin memang sesuai untuk korang. Maklumlah tak perlu tunggu lama untuk ikan memakan umpan. Jomlah datang beramai-ramai masa cuti sekolah nanti

Tamat.

Hasil tangkapan dalam bakul.
Okay, dah puas posing. Masa untuk balik.
Menghala ke kereta.
Kalau dapat sekor lagi keli, mesti cukup 11 kilo jumlah beratnya.
Menghitung ikan dalam besen.
Cerianya muka aku.
Inilah semua ikan yang dipancing.
Kami sedekahkan sekor dua ekor ikan kepada kucing kesayangan kami - Isabel.

2 comments:

  1. salam. mohon kebenaran share article dalam facebook teian rimba boleh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Silalah share. Sharing is kering. Oops! Maksud saya caring :-)

      Delete