m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Friday, October 25, 2013

Aqiqah Baby Arif: Kek serbaneka yang misteri

Bahagian 4 (Akhir)

Setelah selesai kenduri, dan setelah kenyang makan minum, ada satu lagi aturcara tambahan yang telah diselitkan di dalam senarai agenda pada petang hari itu. Aturcara yang dimaksudkan ialah acara memotong kek. Kek yang dimaksudkan ialah kek anniversary. Mula-mula untuk meraikan Zila dan Ardi. Kek tu  punyalah spesel. Siap ada Zila dan Ardi versi kecil duduk lepak kat atas kek. Kalau tak silap aku, idea asal ialah Zila dan Ardi nak duduk betul-betul kat atas kek tu. Tapi kata orang kedai kek, "Mana boley! Nanti itu kek semua picah maaaa... Kek manyak kecil, lu manyak busat". Lalu Zila dan Ardi terpaksa akur untuk buat miniature patung Zila dan Ardi dan diletakkan di atas kek.

Sabriena turut meraikan majlis yang meriah.
Eh! Mana satu Zila yang betul? Yang di depan ke, atau yang di belakang?
Patung tu memang sebijik macam Zila dan Ardi. Especially patung Ardi. Aku ada panggil dan tegur Ardi kecil beberapa kali. Hairan jugak aku, apasal Ardi tak menyahut teguran aku. Rupa-rupanya baru aku perasan, yang duduk atas kek tu bukannya Ardi yang sebenar, cuma klon dia aje.

Kalau orang terer, yang mana satu pasangan yang ori?  Sebijik saling tak tumpah kan?
Zila dan Ardi dan Zila dan Ardi.
"Ardi! Ardi!! Ardi!!! Apasal Ardi tak jawab panggilan aku hah?"
Kek yang kedua yang dikeluarkan kepada umum ialah kek BMW bertulis Selamat Ulangtahun ke-6 Aniza dan Pian. Tapi entah macam mana, semua orang tumpang sekaki nak potong kek ni. Tak taulah kenapa kek ni telah dipilih oleh semua orang untuk dipotong-potong sampai lunyai. Bergilir-gilir kami ambil giliran untuk potong kek ni. Malah yang ulangtahun perkahwinan mereka bukan pada tarikh tu pun turut potong kek. Termasuklah aku dan isteri! Lepas tu anak-anak bujang pun nak jugak potong kek. Itu sempena birthday pulak. Itu tak apa lagi. Yang paling ekstrim sekali ialah sampaikan jiran-jiran kat taman perumahan tu semua siap berbaris nak tumpang potong kek BMW. Nampak gayanya, next time kalau Pian bawak kek BMW lagi, kena bawak sepuluh bijiklah, biar puas semua oang potong kek. Bukan saja jiran-jiran berdekatan, orang-orang dari negara jiran pun boleh turut datang dan potong kek beramai-ramai.

Kek BMW yang menjati pujaan hati semua orang.
Pasangan Kak Ogie dan Abang Hasni memotong kek.
Ini Pian dan Aniza - pasangan yang nama mereka tertulis di atas kek.
Faridz potong kek sempena hari beliau memakai baju hitam.
Aku dan isteri pun nak enter frame jugak.
Abang Karim dan Kak Sabar punya turn pulak.
Taufiq potong kek sempena dapat awek baru. Ya ke, Taufiq?
Faiisal potong kek sebab Taufiq potong kek.
Nana potong kek sebab Faiisal potong kek.
Mukamil potong kek sebab Nana potong kek.
Kak Piah potong kek BMW.
Siti potong kek sebab dia tak dapat potong roti.
Terserlah betapa gembiranya setiap tetamu yang diberi kesempatan untuk memotong kek BMW. Bila dah potong kek tu, barulah diagih-agihkan untuk dimakan oleh semua orang. Bukan saja kek tu lawa dan cantik molek, tetapi jugak mempunyai rasa yang sangat lazat dan sedap. Kalau ikut penjual kek kat kedai, dia kata kek BMW ni memang mempunyai resipi yang agak unik. Untuk menyesuaikan rasa kek dengan tema BMW ni, kek tersebut telah dicampurkan dengan bahan-bahan seperti minyak hitam sintetik, spark plug, petrol Ron 97, dan coolant. Oooohhh... patutlah rasanya sangat mengancam. Dan selepas makan kek tu, semua orang terasa badan lebih ringan dan lebih laju bila berjalan. Apa-apa pun, majlis tu telah berlangsung dengan sangat sempurna dan penuh kemeriahan. Semoga kita dapat berkumpul lagi di majlis-majlis yang selanjutnya.

Tamat.

Amier potong kek sebab dia tak tau nak buat benda lain pada saat tu.
Potong kek bersama - Pika dan Amier.
Amier potong kek lagi.
Dan terus memotong.
Saleh pun nak tumpang potong kek jugak.
Time makan kek pulak.
Mmmmm.... sedapnya kek perasa enjin kereta ni!

No comments:

Post a Comment