m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, April 29, 2013

Bukan makan atas padang, tapi di Sari Ratu

Pada beberapa minggu yang sudah, kami makan malam kat kedai lagi. Sebenarnya ada acara pada siang harinya. Semua orang macam penat. Jadi wife aku bagi cadangan untuk semua orang makan kat luar aje. "Apa kata kita makan nasi Padang malam ni?" kata isteriku. Semua menyetujuinya. Tapi, siapa yang nak jadi tukang bayar? Akhirnya nama ayah aku naik. Ayah aku pulak tak berasa keberatan untuk membelanja kami semua makan nasi Padang. 

Kami semua memang suka benar makan nasi Padang. Especially ayah aku. Tak kiralah padang apa. Padang bola ke, padang golf ke, padang lalang ke, padang pasir ke... Janji ada kena mengena dengan padang. Sudah pasti ayah aku akan menyukainya. Antara restoran masakan Padang yang paling hampir dengan rumah kami ialah Restoran Sari Ratu kat sekitar Ampang Point. Sebenarnya ini bukanlah kali pertama kami makan kat Restoran Sari Ratu. Cuma ini adalah kali pertama kami makan kat Restoran Sari Ratu cawangan Ampang Point.

Menanti pesanan tiba.
Sangat-sangat teruja bila menunggu makanan sampai.
Semua orang sangat excited bila masuk kat dalam restoran. Semua orang ikut pergi, kecuali mak aku yang tak berapa berselera nak makan pada malam tu. Tambahan pulak, kereta pun tak muat untuk mengangkut kami kesemuanya. Kami pilih lauk pauk dulu sebelum mencari tempat duduk yang agak selesa. Antara masakan yang kami pesan termasuklah, ikan merah masak lemak, rendang daging, sayur, serta gulai urat lembu. Dan yang paling penting ialah sambal hijau yang semacam menjadi trademark kepada masakan Padang. Aku nak jugak pesan ikan goreng u-turn (ikan tilapia goreng). Tapi kata penjaga kaunter, ikan goreng tu dah habis. Kemudian aku tanya pulak, sup bola sepak atau bola golf ada tak. Jawab penjaga kaunter, "Itu sudah habis, Pak. Malah masakan itulah yang paling laris di sini!" Lalu kami terpaksa tukar menu.

Perut tengah lapar ni.
Buatlah apa-apa yang patut sementara menanti makanan tiba.
Wanie dan Syahmie.
Sabriena pun nak merasa keenakan masakan Padang.
Pesanan sampai ke meja kami tanpa perlu kami menanti lama. Masing-masing makan dengan penuh konsentrasi dan berselera sekali. Aku order air avocado. Memang hebat! Yang makan agak slow cuma ayah aku aje. Mungkin penghayatannya lebih mendalam lagi gamaknya. Akhirnya semua lauk kat dalam pinggan telah habis dibaham oleh kami. Kami sangat puas hati. Sekarang masa untuk membayar pulak. Kami semua cepat-cepat keluar dari kedai. Tinggallah ayah aku berseorangan kat kaunter bayaran untuk membuat bayaran. Kira punya kira, mencecah RM 200 jugaklah. Mungkin ayah aku sedikit terkejut. Tapi wang dalam wallet diserahkan jugak kepada pekerja kaunter. Dan kami semua pulang dengan sangat puas hati. Terima kasih kepada ayahku yang telah sanggup membelanja kami makan masakan padang.

Hoooreeeyyy!!! Makanan dah sampai.
Kuah lemak memang sangat sedap.
Berselera sungguh kami makan.
Ayah aku makan dengan slow and steady,
Wanie sangat haus. Dia minum air dekat 10 kilo semuanya.
Syahmie sedang berimaginasi untuk menjadi seorang konduktor muzik orkestra.
Sedang makan.
Kakakku baru selesai makan.
Menyedut minuman hingga ke titisan yang terakhir.
Bekas makanannya juga sangat menarik.
Amier sedang menunjukkan cara-cara nak mengorek hidung dengan menggunakan straw.
Dah habis makan. Masa untuk pulang.
Sabriena pun nak pilih lauk jugak.
Di luar restoran.
"Habislah duit aku kena paw dengan budak-budak tu.."

No comments:

Post a Comment