m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Thursday, April 18, 2013

Char kuetiau hebat dari Penang, KL

Char kuetiau memanglah satu masakan yang sedap dimakan, wangi dihidu, dan mudah dimasak. Banyak tempat dah aku makan masakan ni. Kebanyakannya mempunyai rasa sedap yang memang memuaskan hati dalam gaya yang berbeza-beza. Ini ada satu lagi lokasi masakan char kuetiau yang terletak tak berapa jauh dari tempat tinggal aku. Letaknya kat Taman Bukit Indah. First time aku try makan, rasa macam sedap sangat. Penyediaannya pun sangat cepat. Kuah char kuetiau tu dia dah siap-siap adun kat rumah. Jadi untuk satu pinggan, tukang masak mengambil masa kira-kira dua minit untuk menyediakannya. Tukang masak ni dia masak sikit-sikit. Sepinggan-sepinggan. Dia tak masak sekali banyak-banyak. Mungkin takut resipi lari kot. Tapi tak kisahlah tu. Janji kira cepat jugaklah.

Banner char koay teow - Penang mari.
Char kuetiau ni ada dua kategori. Yang biasa harganya RM4.00. Yang special harganya RM5.00. Aku tanya dia, apa lebihnya yang special. Dia kata, lebih dia biasa. Aku tak pulak tanya apa yang lebih dari biasa tu. Setakat yang aku nampak, yang lebihnya ialah harganya aje. Sebab tu aku dok order yang biasa aje. Aku jugak mendapat tau, kalau nak extra telur ada extra charge juga. Extra 50 sen kot. Tak pasti pulak aku. Gerai ni dibuka pada kira-kira jam 6 petang sampai jam 1 malam. Setakat yang aku perasan, ramai jugak orang order dari gerai ni. Kebanyakannya order tapau untuk makan kat rumah.

Chef sedang masak - memenuhi permintaan pembeli.
Char kuetiau ni paling enak kalau dimakan panas-panas. Lagi panas lagi power. Yang paling power sekali ialah lepas dia dah masak dalam kuali, terus aje curahkan masakan tu ke dalam mulut dan masuk ke dalam perut. Itu baru betul-betul power. Kalau tak cukup power jugak, cucuh api kat perut biar char kuetiau tu maintain panas dan berapi. Bagi penggemar-penggemar masakan char kuetiau, bolehlah mencuba makan masakan dari gerai ni pulak. Selamat mencuba!

Satu pinggan char kuetiau dimasak kurang dari dua minit.

No comments:

Post a Comment