m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Friday, April 19, 2013

"Mau bikin paspor, pak!"

Dah nak cukup tiga tahun maid aku kerja dengan kami. Mungkin dia pun dah serasi dengan keluarga kami. Dan dia pun ada kawan-kawan dari kejiranan. Suami, serta saudara-mara dia pun ada yang kerja kat Malaysia jugak. Jadi dia taklah kekok untuk meneruskan mencari rezeki kat negara ni. Dan kekadang, mak aku pun ada speaking Jawa jugak dengan maid yang datang dari Jawa Timur ni. Dan dia pun ada plan nak sambung kerja untuk beberapa tahun lagi. Tak taulah berapa lama lagi. Tapi kalau lama sikit pun tak apa, pasal nak cari maid baru jauh lebih mahal dan merumitkan.

Ini adalah bangunan kedutaan Indonesia di Jalan Tun Razak.
Tapi sebelum boleh renew permit untuk tahun keempat, kenalah renew pasport dia dulu yang dah nak mati tengah tahun ni. Mau tak mau, aku terpaksa jugak spend time untuk bawak dia ke Duta Indonesia kat Jalan Tun Razak bagi tujuan tersebut, walaupun aku ada dengar betapa lecehnya proses nak buat pasport baru.

Sebelum ke pejabat kedutaan Indonesia, aku telah menyuruh maid aku menanya seorang temannya, yang majikannya ialah jugak jiran kami, akan kaedah yang mudah untuk membuat pasport baru. Sementara aku pulak sempat bertanya dengan salah sorang sepupu aku, Kak Hashimah, yang jugak pernah membuat pasport baru untuk orang gaji Indonesia-nya. Rata-rata menasihatkan supaya ambil borang biar awal sehari. Datang biar di awal pagi. (Kalau boleh sebelum subuh!) Prosesnya memang akan berjalan lama. Pergi pagi, petang baru boleh balik. Alamak! Punyalah lama aku kena berkampung kat kedutaan Indonesia. Nampak gayanya aku kenalah bawak khemah dan sleeping bag sekali.

Inilah kedai fotokopi yang mahal tu. Dia jugak jual insurans untuk maid.
Kami keluar rumah agak pagi jugaklah. Dua hari sebelum tu, aku ada ambil borang renewal, dan siap kena beli insuran pulak lagi untuk maid. Untuk dua tahun kena bayar RM90. Itu adalah prasyarat baru yang perlu dipatuhi. Gaji maid pulak kena tak kurang dari RM700 untuk kontrak sambungan yang baru ni. Aku ikut ajelah syarat-syarat tu.

Bila masuk ke dalam kawasan pagar kedutaan, mula-mula sekali kena beratur untuk ambil satu borang biru. Panjjaaaaaaaaaaannnggggg kena beratur. Setelah borang biru diambil dan diisi, kena pulak beratur panjjaaaaaaaaannngggg untuk ambil nombor giliran. Lepas ambil nombor giliran, kena lagi beratur panjjjaaaaaaaaaaaaannnnngggggg untuk ambil gambar pasport. Tapi yang ini aku tak payah beraturlah. Pasal bukan gambar aku yang kena ambil. Lepas tu aku menyedari ada dokumen yang aku tak sempat buat fotokopi. Antara dokkumen yang kena buat salinan ialah:

1)   Salinan kad pengenalan majikan (2 salinan)
2)   Salinan pasport maid, termasuk visa (2 salinan)
3)   Salinan resit insuran (2 salinan)
4)   Salinan buku bank maid (2 salinan). Yang ini aku tak ada. Aku tanya kat petugas kat situ, kalau tak ada, tak apa ke? Dia kata nanti kena bincang dengan pegawai kat dalam pejabat.

Oleh kerana ada dokumen yang tak sempat aku buat fotokopi, maka kenalah aku beratur kat satu barisan untuk buat fotokopi pulak. Dan macam tadi jugak, pannnnjjjjaaaaaaaaaannnnngggggg sungguh barisan tu. Dan lammmaaaaaaaaaaa sungguh untuk sampai ke giliran aku. Tetiba ada pulak tiga empat mala'un warga Indon yang memintas aku. Mereka siap berwajah selamba rock, sambil tersengih-sengih seperti tak ada apa-apa kesalahan yang mereka lakukan. Hangin jugak aku sekejap. Setelah beratur sekian lama (dekat seminggu lamanya), akhirnya keluarlah sorang pegawai dari bilik fotokopi. Dia kata buat barisan lurus dan jangan potong queue. Kemudian polis Indon yang ada kat situ pulak cakap, "Kalau berasa terlalu lama, fotokopi aja di luar". Di luar kena bayar. Kalau buat kat situ free aje. Tapi nak menanti terlalu lama lagi tension. Maka aku pun keluar dari barisan, dan pergi ke luar untuk buat fotokopi berbayar.

Kedai di luar memang tak payah beratur langsung. Jadi aku pun suruh orang kedai tu buat fotokopi dokumen yang terlibat. Lepas tu aku tanyakan harganya. Rupanya sekeping kertas fotokopi dia charge 50 sen! Wah! Sedap betul letak harga macam tu. Kalau sekeping dua, kira tak apalah jugak. Tapi kalau dah seratus keping, tak ke dah kena RM50? Kalau sejuta keping, sudah pasti kena bayar RM500,000!!! Aku pun bertanyalah kat budak mesin fotokopi tu, kenapa mahal sangat. Dan dia pun menjawab, "Oh! Mesin ini adalah mesin tercanggih di dunia yang menggabungkan teknologi dari Jepun, German dan Amerika. Dakwatnya saja diperbuat dari adunan platinium dan uranium. Dan kertasnya pulak daripada pokok-pokok kayu jati dan cengal. Bla bla bla..." Okaylah, okaylah, kataku!

Menunggu nombor dipanggil.
Setelah tu, kena pulak tunggu sampai nombor giliran dipanggil. Rupa-rupanya kaunter depan hanya dibuka pada kira-kira jam 9 pagi, walaupun orang yang datang menunggu cukup ramai memenuhi dewan. Siang berganti malam, malam berganti siang, akhirnya nombor kami dipanggil juga. Kat kaunter, aku serahkan borang yang telah lengkap diisi kepada pegawai bertugas. Kami diarahkan untuk ke kaunter 31 atau 32 bagi urusan yang selanjutnya.

Di ruang menunggu kaunter 31 dan 32, kami masih terpaksa menunggu. Dan penantiannya sangatlah laaaaaaaaammmmmaaaaaaaaa..... sangat! Jarak dari satu nombor ke nombor yang berikutnya mengambil masa lebih tiga hari tiga malam. Sedang aku asyik menunggu dengan penuh fokus, tetiba muncul sorang pegawai wanita yang bertubuh kecil, tetapi bersuara besar berteriak, "Semuanya perlu tungguuuuu!!!! Loket ditutup seketika. Kami mau makannnnnnn!!! Kami sangaaaaattt lapaaaaaarrrrrr...!!!" Nadanya sangat garang, sehinggakan ada orang yang menunggu jatuh pengsan kerana nada garangnya itu. (By the way, 'loket' tu bermaksud kaunter).

Kami terpaksa menanti sehingga jam 2 petang. Aku suruh maid aku makan dulu kan kantin. Sementara aku menanti kat ruang menunggu dengan penuh kesabaran. Pengalaman menanti umpan di makan ikan amat bermanfaat buatku pada masa-masa sebegini.

Bila kaunter dibuka kembali, kami tak perlu menunggu terlalu lama sebelum angka giliran kami dipanggil. Aku ingat dah boleh terus dapat pasport. Rupanya dia baru nak proses. Orang gajiku kena tanya beberapa soalan seperti alamat rumah, kampung halaman, hobi, cita-cita, pilihan raya nanti nak undi parti mana, suka makan apa, buat kerja apa, dan macam-macam lagi soalan yang bersangkutan dengan geografi negeri Selangor. Tapi soalan yang paling penting sekali ialah berapa gaji yang diperolehi. Maid aku kata RM700. Aku tak ada pilihan lain. Memang itulah gaji baru yang perlu diberi kepada maid aku, mengikut kontrak baru! Lepas tu kami diarah menunggu lagi.

Bila nak panggil nombor ni? Semua orang dah mengeluh panjang.
Kami menunggu lagi di suatu seksyen yang lain pulak. Penantian kali ni masih agak lama. Tapi taklah terlalu lama seperti yang sebelum-sebelum ini. Lalu nama maid aku pun dipanggil menggunakan mikrofon. Dan maid aku pun ke kaunter untuk mengambil pasport. Yes!!! Aku terus melonjak kegembiraan kerana akhirnya, proses membuat pasport baru telah selesai dengan jayanya. Oleh kerana terlalu gembira, maka aku telah belanja semua orang yang ada kat kedutaan Indonesia tu makan roti canai sekeping bersama teh tarik segelas. Makan, makan! Every thing is on me!!! Dan kami pun pulanglah ke rumah dengan perasaan sangat teruja. Next step - kena renew permit kat Putrajaya!

Yah! Nombornya sudah dekat. Tapi masih jauh. APA KHABAR SEMUA!!!

No comments:

Post a Comment