m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Tuesday, April 9, 2013

Si pemburu jalanan

Snowie dan Isabel adalah dua ekor kucing adik beradik, satu mak dan satu bapak yang kami bela bersama kucing-kucing lain dari kerabat yang sama. Snowie - si jantan yang sangat manja. Tak suka merayau, suka duduk kat rumah, kalau makan nak dilayan, dan lain-lain perangai Snowie yang mengalahkan sifat-sifat kucing betina. Isabel pulak adalah seekor mak kucing beranak lima. Anak-anak Isabel masih dalam sekolah tadika lagi. Isabel lebih independent, walaupun tubuhnya lebih kecil dan tidak sesasa abangnya Snowie. Itu adalah tingkah Snowie dan Isabel di mata kami saban hari.

Tetapi, kedua-dua kucing ini mempunyai suatu karaktor yang berbeza apabila malam, atau dinihari menjelang. Sesekali kami dapati ada bangkai cicak, tikus atau burung yang bergelimpangan di porch depan rumah. Pada awalnya kami tidak pasti angkara siapa, sehinggalah beberapa kali kami ternampak kedua-dua adik-beradik ini meratah rakus bangkai-bangkai haiwan yang telah terbujur itu. Ohhhhh..... rupa-rupanya, mereka berdua ini adalah pemburu jalanan yang sangat handal. Kami tidak pasti bagaimana mereka memburu - sama ada bersendirian atau berdua. Tapi yang pasti, mereka ada kaedah tersendiri bagi menjerat mangsa-mangsa yang malang.

Seekor merpati tumbang dikerjakan Snowie dan Isabel.
Komponen tubuh tikus yang tidak dimakan: 1.kaki hadapan 2.muncung bermisai 3.kaki belakang 4.ekor.
Habis rabak tubuh dan bulu merpati ini.
Isabel sangat beselera meratah daging merpati hingga ke tulang.
Pernah sekali, kami terlihat kelibat seekor anjing rottweiler yang telah tergolek dog di depan pintu rumah kami. Dan ada beberapa kali pulak, kira-kira enam ekor lembu tak berkandang telah terbujur mati di porch rumah kami angkara kucing-kucing pemburu jalanan ini. Tapi yang paling mengejutkan kami ialah, pada suatu hari kami telah membawa kedua-dua Snowie dan Isabel ke Zoo Negara untuk melihat haiwan-haiwan di sana. Tiba-tiba, ketika di kandang gajah, Snowie dan Isabel telah menyerang gajah itu dengan penuh kesungguhan, seperti dalam cerita KL Gangster. Lemah longlai gajah jantan yang perkasa itu. Nasib baiklah badan gajah tu tersangat berat, kalau tidak, sudah pasti Snowie dan Isabel akan mengheret tubuh gajah tadi hingga ke depan rumah. Wahai penjenayah, berhati-hatilah dengan dua ekor kucing ini. Mereka lebih ganas dari pitbull, lebih pantas dari cheetah, lebih licik dari serigala, dan lebih perkasa dari seladang. Penjaga rumah yang setia dan berani. Waspadalah!!!

Isabel masih meratah merpati.
Snowie sedang menikmati daging burung. Tak taulah kami itu burung apa. Mungkin jugak burung ostrich kot.
Sekor lagi burung menjadi mangsa. Perutnya sudah terbarai.
Tikus ini mati terkejut kerana terlalu takut dengan Snowie dan Isabel.

No comments:

Post a Comment