m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, April 15, 2013

Doa untuk Lahad Datu

Ini kisah lama. Tapi aku rasa sangat berminat nak menceritakan pada korang pasal kisah ni. Kat masjid di Subang, tempat aku selalu solat Jumaat pada hari Jumaat, aku telah mendengar satu khutbah yang ada menyentuh sedikit sebanyak pasal kes di Lahad Datu. Masa khatib membaca khutbah tu, aku mungkin tak berapa nak dengar sangat inti patinya, pasal waktu tu aku tengah melayan perasaan dan sedang bertarung hebat dengan perasaan mengantuk yang luar biasa datang menyerang aku. Tapi masa khatib membaca doa, barulah mata dan telingaku terbuka lebih luas dan butir-butir ungkapan doa tu lebih dapat kuhayati dengan lebih terperinci.

Antara doa yang dibaca khatib pada siang Jumaat tu ialah, "..... Ya Allah, ya Tuhan kami, jadikah peristiwa di Lahad Datu ini segera berakhir dengan baik. Mereka Islam, dan kami juga Islam, maka jadikanlah ia dapat diselesaikan dengan penuh hikmah...." Sebenarnya ini bukanlah sebutan doa yang sama sebijik seperti yang dibacakan khatib. Tapi maknanya lebih kurang sama jugaklah. Aku agak tersentuh kerana khatib tak mengaitkan langsung dengan sebarang spekulasi politik tempatan. Malah tidak sewenang-wenangnya menuding jagi pada mana-mana pihak, baik pihak kerajaan Malaysia, mahu pun pihak kesultanan Sulu mengenai pergolakan ini. Khatib cuma mendoakan suatu penyudahan yang terbaik buat kedua-dua kelompok ini, dan dapat diselesaikan dengan penuh hikmah. Cerita di belakang tabir memang macam-macam kita dengar. Tapi ada kalanya melihat di luarannya sahaja adalah sangat bermanfaat untuk mendidik hati kita menjadi insan yang lebih penyayang dan pemaaf. (Alamak! Main falsafahlah pulak, kannnnn???)

Masjid Subang.

No comments:

Post a Comment