m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, April 15, 2013

Ceramah di kantin

Memang sudah menjadi kebiasaan di sekolah rendah anak aku akan ada ceramah motivasi bagi pelajar dan ibu bapa yang ada anak-anak yang akan menghadapi peperiksaan UPSR. Kadang kala aku datang jugak dengar ceramah yang disampaikan oleh pakar motivasi. 

Pada suatu malam tu, ada acara ceramah motivasi yang dijalankan di sekolah. Tiba di saat-saat akhir, tetiba pakar motivasi tu terpaksa tarik diri pasal ada hal yang tak dapat dielakkan. Alamak! Pihak sekolah lalu menggelabah, pasal surat jemputan sudah diedarkan. Malam tu nak buat ceramah, petang baru maklum tak dapat datang. Fikir punya fikir, akhirnya pihak sekolah menjemput salah sorang dari AJK PIBG sekolah tu jugak yang ada sedikit pengalaman membagi ceramah motivasi. Setelah disetujui oleh semua pihak, maka ceramah pun diteruskanlah.

Malangnya, masa tu dewan sekolah masih buat renovation. Jadi kenalah tukar tempat ceramah ke kantin sekolah. Kantin pun kantinlah. Janji rock! Semua mak bapak dan pelajar pun mendengarlah ceramah yang diberikan dengan penuh dedikasi. Kira okay jugaklah. Pandai jugak si penceramah mendapatkan tumpuan para pendengar. Cuma aku masa tu memang tengah sangat-sangat-sangat-sangat-sangat mengantuk tahap Dewa 19! Kalau aku tak kontrol tulang belakang aku, alamat jatuh terlentang ke lantailah aku dibuatnya. Pasal bangku kantin mana ada tempat sandar, tak macam kerusi kat dewan. Nasib baiklah ceramah tu tak berapa panjang. Aku cepat-cepat ajak anak aku, Wanie balik. Aku nak tidur awal pasal dah mengantuk sangat. Tapi bila sampai kat rumah, lain pulak jadinya. Dok buat itu dan ini, akhirnya tidur lambat jugak jadinya...

Hadirin dan hadirat yang datang ke kantin sekolah.
Macam ceramah ketua kampung aje suasananya.

No comments:

Post a Comment