m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Tuesday, March 19, 2013

Minuman ekzotik

Kekadang aku memang ada terfikir, betapa hebatnya permainan Abby di gelanggang badminton. Pergerakannya yang lincah, penuh bertenaga, liuk tangannya yang mengelirukan, serta jumping smash dan pukulan kilasnya yang sangat kencang bak hali lintar. Aku tertanya-tanya, dari mana datang tenaganya? Dan bila aku nengok permainan Faridz pulak, mampu menjangkaukan tangannya untuk mencapai tangkis yang jauh, reflek tangannya yang tangkas dan bingkas. Aku tersoal-soal, dari mana datang kederatnya? Kemudian aku lihat pulak permainan Ali. Memang permainan Ali agak berbeza dari pemain-pemain lain, tapi kemampuan Ali untuk bersilat ketika menampan bola, mengepak-ngepak tangan ketika menyambut tangkis. Ini membuatkan aku terfikir, dari mana agaknya datang fleksibiliti ototnya? Dan aku terus tertanya-tanya...???

Ada rahsia di sebalik minuman yang kelihatan normal ini.
Segala persoalan ini terungkai pada malam hari Rabu minggu lepas apabila Abby membuka mulut dan mengisahkan rahsia mereka bertiga. Mereka bertiga, Abby, Faridz dan Ali adalah pengamal sejenis minuman ekzotik yang sangat misteri. Kebiasaannya, Abby akan membeli segelas air "Each-A-Cup" dan memeramnya di dalam kereta selama tiga hari tiga malam. Tiada apa-apa yang istimewa mengenai air ini sebenarnya. Tetapi air ini dapat menarik beratus-ratus ekor lipas untuk terjun membunuh diri di dalam gelas yang disediakan. Dan khasiat sebenarnya, datang dari lipas-lipas ini!!! Aku telah melihat dan meneliti sendiri lipas yang bercampur dengan air ini. Ia bukan lipas biasa, tetapi ia adalah sejenis lipas purba yang berasal dari sebuah kepulauan kecil di bahagian timur laut Nigeria. Lipas ini dikenali sebagai "lipas kuno Nigeria" atau nama saintifiknya ialah "nigerica roach exellcosis". Cecair yang dikeluarkan oleh lipas-lipas ini boleh menjana minda serta otot untuk menjadi lebih cekap, tangkas dan bertenaga. Ia biasanya digunakan oleh pemburu-pemburu haiwan di hutan-hutan Nigeria.

Biji-biji manik ini telah menarik minat jutaan lipas untuk menghurungi air di dalam gelas ini.
Dua dari ratusan ekor lipas yang telah dikeluarkan.
Taufik sebenarnya ingin mencuba, tapi tekaknya berasa loya dan hasrat untuk meminum air itu telah dibatalkan. Kalau tidak, sudah tentu permainan Taufiq jugak akan menjadi bualan hangat di kalangan kaki-kaki badminton tanah air. Pesanan untuk semua, malam-malam yang berikutnya, kalau turun ke gelanggang lagi, minuman berperisa lipas Nigeria ini dah tak boleh digunakan lagi, pasal ia melanggar syarat permainan bersukan antarabangsa.

Abby dan Ali kelihatan lebih cergas setelah menghirup minuman hebat itu.
Taufiq tak tergamak hendak merasai minuman yang disuakan kepadanya.



No comments:

Post a Comment