m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, December 19, 2016

Tenis bapak-anak dan perhimpunan keamanan Rohingya

4 Disember 2016 - Salah satu impian aku sejak dulu ialah dapat bermain tenis dengan seluruh keluarga aku - isteri dan anak-anak. Dulu-dulu ada jugak wife aku mencuba-cuba untuk bermain tenis, walaupun tak berapa pandai. Dan tiba-tiba lututnya pulak injured. Malah dulu-dulu aku ada jugak menghantar Syamie dan Wanie untuk belajar main tenis. Masa tu nampak gayanya mereka tak berapa berminat sangat. Especially bila kena hit backhand, dan kena bangun pagi untuk berlatih di court DBKL di Bangsar. Namun jauh di sudut hati aku masih berharap mereka dapat menguasai permainan tenis ini dan dapat sparring dengan aku di gelanggang.

Sewaktu Syahmie belajar di MRSM Gemencheh, aku telah membekalkan Syahmie dengan reket dan bola tenis supaya dia dapat training petang-petang. Kat MRSM Gemencheh ada court tenis yang cantik. Kalau tak digunakan kira sayanglah. Dan barangkali tak ada orang yang boleh bermain tenis di sekolahnya, akhirnya Syahmie terpilih jugak untuk mewakili sekolah bertanding di peringkat daerah. Bangga aku, walaupun dia selalu kalah. Tak kisahlah kan?

Maka pada pagi itu, aku bawaklah Syahmie ke gelanggang Titiwangsa untuk bermain tenis dengan teman-teman dari kelab TTC ku. Aku tahu, kalau pagi Ahad memang sangat susah nak dapat cukup players sejak kebelakangan ni. Jadi kalau tak cukup korum, bolehlah Syahmie top-up.

Sehari sebelum kami ke Titiwangsa, aku ada nengok kat tv, pada hari Ahad tu ada perhimpunan beramai-ramai rakyat Malaysia di Stadium Titiwangsa sempena gesaan untuk menghentikan pembunuhan etnik Rohingya di bumi Myanmar. Aku agak mesti orang akan ramai bersesak-sesak ke Titiwangsa. Tekaanku tepat. Kami keluar rumah pun taklah terlalu awal. Jadi kami sampai di gelanggang kira-kira jam 8 pagi lebih sikit. Masa tu dah banyak kenderaan parkir di tepi Jalan Tun Razak. Memang banyak sungguh. Bas berdozen-dozen tersadai di pinggir jalan. Kereta bersepah-sepah dan bersusun-susun di sekitar Titiwangsa. Tak cukup dengan tu. Kapalterbang pun ada empat lima buah landing kat Jalan Tun Razak. Semuanya jenis Airbus Boeing 777. Bukan saja rakyat Malaysia yang ramai berkunjung, tetapi suku etnik Rohingya yang ada kat Malaysia pun ramai jugak yang berhimpun. Aku menyaksikan ada di antara mereka yang bersalaman dan berpelukan bila bersua dengan teman-teman sekampung yang dah lama tak mereka temui. Jumpa kat KL pulaknya. Itulah rezeki mereka namanya. Kalau aku congak menggunakan kalkulator, ada kira-kira tak kurang dari 50 juta orang yang berhimpun di Tasik Titiwangsa. Memang ramai sungguh!

Poster di belakang lori - "Hentikan Pembunuhan Rohingya".
Bersama Syahmie.
Aku tak menghiraukan jumlah mereka yang ramai. Aku sekadar nak main tenis. Maka setelah letak kereta di pekarangan Istana Budaya, aku dan Syahmie terus melangkah ke court. Pada hari tu, turut hadir adalah Sidiq dan Nafi. Campur aku dan Syahmie, ngam-ngamlah 4 orang untuk kami bermain double. Aku partner dengan Syahmie lawan Nafi dan Sidiq. Memang sah-sahlah kami kalah. Tak kisahlah tu. Aku jugak nak bagi Syahmie expose dengan better players supaya dia cepat improve. Kami main beberapa set sebelum mengorak langkah pulang. Masa tu perhimpunan "Selamatkan Rohingya" dah bersurai. Namun masih ramai lagi peserta yang berlegar-legar di sekitar Taman Tasik Titiwangsa. Semoga aku dan Syahmie dapat meneruskan lagi gandingan anak-beranak ini sehingga mutu permainan kami meningkat.

Antara yang hadir dalam perhimpunan pada pagi itu.
Pengunjung memenuhi ruang taman.
Bukan senang kami dapat parkir kereta kat tempat eksklusif macam ni. Siap ada bumbung lagi.

No comments:

Post a Comment