m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, March 23, 2015

Qalif sambut hari jadi 2015

3 Februari 2015 -Pada tarikh ini, cucu saudara kami, Qalif menyambut hari lahirnya yang ke-........... enam kot? Menurut ibunya, Huda, majlis sambutan ini dibuat secara sepontan aje. Sebab tulah skalanya agak kecil. Hadirannya pun tak ramai, walaupun ramai yang dijemput. Spontan punya pasal, ramai jugak yang tak dapat hadir pasal ada urusan lain. Tak apalah. Mana yang sempat ajelah.

Berbual dengan Kak Esah. Sementara Yaya pulak berbual dengan makanan.
Cucu saudara kami - Qalif.
Koas sedang makan kentang goreng dengan perasaan terharu mengenangkan mangsa MH 17 dan MH 370.
Huda sedang berbual dengan tetamu.
Amier cuba memainkan lagu Awak Kat Mana dengan menggunakan marakas.
Sebenarnya kami tengah bersiar-siar dalam kereta kat sekitar Wangsamaju. Tetiba ternampak rumah Hafez-Huda. Terus kami singgah dan tetiba ada majlis birthday pulak. Semua tu sepontan aje. Huda pulak masa tu tengah lapar. Dia pun pergilah masak spaghetti. Tetiba bila ada orang datang rumah, teruslah dibuatnya birthday party. Ini pun sepontan jugak. Bapa kepada Qalif, Hafez pulak tengah buat air dalam gelas pasal haus. Bila kami datang, terus dia bancuh lebih sikit dan terus pukul canang sambil declare, "Hari ni adalah hari birthday Qalif!" Maka terjadilah suatu hari jadi yang sangat sepontan. He he he...

Hafez, Yaya dan Kak Esah. Hafez baru aje selesai makan.
Isteriku bersama anak saudaranya, Huda.
Bersama Huda.
Selepas dah makan macam-macam makanan yang enak-enak (walaupun spontan, tapi menunya boleh tahan jugak), kami layan tengok tv cerita Hunger Game 2. Bila nengok cerita Hunger Game ni lama-lama, makin hungry-lah pulak perut aku ni. Lalu aku makan lagi. Dari spaghetti ke pulut kuning. Dari pulut kuning ke nasi goreng. Dari nasi goreng ke french fries. Dari frenceh fries ke kuih-muih. Terus menerus aku makan. Dan sambung tengok cerita Hunger Game. Lapar pulak lagi. Makan lagi. Dan lagi dan lagi. Sampailah tiba masa untuk balik pasal masa tu tuan rumah dah nak tidur. Burung hantu pun dah berbunyi, "Hooooo... hoooo... hooooo!!!" Kat tv dah menyanyikan lagu Negaraku. Kalau setakat lagu Negaraku aje kira tak apalah jugak. Tapi ni siap ada lagu negara orang lain jugak, termasuklah lagu negara Nepal, Bangladesh, Indonesia dan Myanmar. Setelah isyarat lagu-lagu negara tu berkumandang, barulah kami pulang ke rumah  dengan hati yang lapang. Terima kasih kepada Hafez dan Huda. Dan selamat hari jadi kepada Qalif.

Hafez dah lama habis makan. Tapi pinggan dan tangannya masih belum dicuci lagi bagi mengekalkan bau kari yang menusuk kalbu.
Antara kaum keluarga yang hadir pada petang itu.
Aku pun tak perasan masa bila Hafez memenuhkan pinggannya dengan makanan tambahan.
Hari jadi yang meriah, walaupun yang hadir tak ramai.

No comments:

Post a Comment