m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Friday, September 19, 2014

Pra-Perjumpaan kawan-kawan Diploma Senibina UTM

8 September 2014 - Aku dapat mesej melalui whatsapp dari Amran. Dia tanya, "Boleh jumpa tak malam nanti?" Aku check jadual aku dulu. Diari dalam beg aku selak. Tak ada meeting atau apa-apa appointment malam nanti. Aku check pulak Blackberry aku yang dah rosak tu. Pun tak ada apa-apa temujanji. Aku call Setiausaha Peribadi YAB PM. "Malam ni saya ada appointment dengan PM tak?" Jawab beliau, "Tak ada kot?" Okaylah. Aku reply mesej Amran dengan jawapan yang positif. Maknanya aku boleh jumpa Amran. Tapi kat kawasan Ampang Jaya lah yang seelok-eloknya. Aku memang malas sikit nak jalan jauh-jauh dari rumah. Amran ada ajak kengkawan yang lain jugak. Tapi yang kata nak join cuma Fauzi aje, sebab rumah Fauzi pun tak jauh sangat dari rumah aku.

Fauzi dan Amran dah sampai awal. Mereka asyik bersembang pasal MH17, MH18, MH19 dan MH20.
Aku tanya Fauzi, kenapa dia tak boleh tanggalkan topi. Fauzi kata, gam Gajah tumpah kat dalam topi sebelum dia pakai topi tu.
Aku bertolak kira-kira jam 9 malam, setelah solat isyak. Wife aku dan Amier turut ikut serta, pasal kami nak tumpang makan tosei rawa kat Restoran Kayu Original. Sesampainya di sana, Amran dan Fauzi dah sedia menunggu. Aku join mereka sambil order air panas untuk diminum. Wife aku order tosei rawa, dan Amier order Maggi goreng.

Amran nampak cool. Aku tanya apa rahsianya. Dia kata, selalu duduk dalam bilik air-cond lah.
Setelah berborak untuk sekian lama, kami went straight to business. Amran menghulurkan kepadaku satu buku rahsia yang berisi segala macam rahsia tersirat ahli-ahli ISB 1986-1989. Apa kebenda tu menatang ISB? ISB bermakna Integrasi Seni Bina. Maknanya kami semua ni bekas pelajar UTM yang ambil pengajian Diploma Senibina sekitar tahun 1986 hingga 1989. Lebih kurang macam tulah.

Bebalik kepada buku tadi. Aku tanya kat Amran, "Nak buat apa dengan buku ni?" "Buatlah apa-apa yang patut", jawab Amran. Aku terdiam dan berfikir sejenak. Kami terus habiskan makanan dalam pinggan dan minuman dalam gelas. Makan malam kami ditaja oleh Fauzi, dan dibayar oleh Amran. Terima kasih kami ucapkan kepada yang terlibat.

Fauzi memperlihatkan geran tanah yang nak dibuat banglo mewah suatu hari nanti.
Di rumah, aku terus sambung berfikir mengenai apa yang Amran katakan mengenai misi buku rahsia pemberiannya. Amran kata buatlah apa-apa yang patut. Terlintas jugak beberapa idea dalam fikiran aku tentang apa yang patut aku lakukan terhadap buku tadi. Aku boleh koyak-koyakkan dan buat origami atau roket. Atau aku boleh bakar aje buku tu. Malah aku jugak boleh bagi kat mamak kedai suruh dia masak kari kertas. Tapi setelah agak lama berfikir secara intelektual dan profesional, aku putuskan untuk melukis gambar kengkawan di salah satu muka surat buku itu. Dan lukisan karikatur itulah yang akan aku bawak ke majlis perjumpaan bekas pelajar Diploma Senibina UTM 1986-1989 nanti pada 13 September 2014 di Restoran Teja di Wetland, Putrajaya milik kawan kami semua, Fakhrul.

Aku dan kengkawan lama, serta Amier sedang tidur di meja makan.

No comments:

Post a Comment