m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, April 2, 2012

Jerung yang terkandas

Turun ke laut Selayang pada awal-awal bulan ni memang dah jadi rutin bulanan aku. Panas terik ke, atau hujan lebat ke, aku akan redah jugak untuk mendapatkan lauk buat santapan sekeluarga. Pagi tu, lepas subuh aku naik bot aku dengan enjin 1500 kuasa kuda belang Afrika, lalu meredah arus deras sungai MRR2. Aku pun tak tau kenapa orang dulu-dulu panggil sungai tu MRR2. Mungkin sebab sungai tu banyak buaya kot. Dan MRR2 tu mungkin bermaksud Manyak Rangkak Ratah Tuuuuu... yang bermaksud "banyak sang rangkak (buaya) meratah bangkai kat situ"!

Okaylah, aku selamat sampai kat tengah laut Selayang setelah kira-kira setengah jam aku membawa bot selaju 90 hingga 100 batu notika. Laut tak bergelora. Banyak nelayan yang macam aku memasang jaring, pukat, rawai, memancing dan ada jugak mengaran dan membom ikan kat perairan situ. Dengan menggunakan alat sonar ikan aku, aku dapati ada banyak ikan tenggiri bermain-main di muka air mengejar ikan-ikan sardin atau selayang yang beribu jumlahnya. Aku pulak, setelah melabuhkan umpan dan jaring, sekadar dapat naik ikan siakap, kerisi, beliak mata, seekor tenggiri, selayang dan udang kertas.

Bot-bot nelayan yang ditambat di jeti muara laut Selayang.
Sedang aku dalam proses menarik jaring ke atas bot, tiba-tiba aku telah diserang dengan tiga ekor great white shark sebesar bot pukat tunda setiap satu. Peluh jantan aku mencucur deras macam air pancut kat KLCC. Jerung-jerung itu cuba membaham bot yang aku naiki. Tetapi, dengan menggunakan kepakaranku dalam bidang pergigian, aku telah menggigit ekor serta sirip atas jerung-jerung itu sampai putus yang menyebabkan mereka jadi hilang arah dan hilang panduan. Aku tersenyum lebar. Dalam kekalutan yang melanda jerung-jerung itu, aku pun sempat memberikan beberapa tumbukan padu pada rusuk kiri setiap ikan itu sampai mereka senak dan pengsan. Lalu aku seret mereka naik ke dalam bot aku. Oleh kerana bot aku terlalu kecil, tak muatlah pulak nak menempatkan jerung-jerung itu. Lalu aku bagi kepada seorang nelayan lain yang berada pada bot bersebelahan dengan bot aku. Aku pulang ke rumah dengan berasa sangat penat dan letih. Tapi syukur, semua telah selamat.

Tiga ekor great white shark yang kecundang.

No comments:

Post a Comment