m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Tuesday, April 17, 2012

ASTHEG: Jadi extra dulu

Bahagian 2

Kali kedua aku beraksi untuk kelab Astheg ialah pada Oktober 1992. Teater kali ni bertajuk "The Metamorphosis". Aku masih pegang peranan yang sama iaitu sebagai pencuri. Tapi kali ni aku ada dialog sikit-sikit. Malah kena nyanyi pulak lagi, pasal teater kali ni ialah teater muzikal, macam yang sekarang dok kerap main kat Istana Budaya tu! Latihan kali ni lebih intensif dan payah. Semua orang kena nyanyi lagu masing-masing. Lagu yang aku nyanyi ni, aku yang karang sendiri. Melodinya aku ciplak dari lagu "Be Our Guest" (dari filem animasi Beauty & The Beast). Aku tunjuk lirik dan demo sekali kat tuan pengarah, Encik Jak. Dia bagi approval untuk nyanyi satu verse dari tiga verse yang aku kemukakan. Okaylah tu.

Poster persembahan - design oleh Fawazart.
Encik Jak kata nak mengarah teater muzikal lebih rumit pasal nak coordinate muzik dengan lakonan, malah dengan tarian jugak. Sorang kawan kami tu, Azlan, daripada tak boleh nyanyi langsung sampai boleh nyanyi dan hit perfect note. Macam tu  punya gigih kami berlatih. Bagi kami yang ambil bahagian, kepayahan nak berlatih inilah yang sebenarnya menyeronokkan. Dan feedback dari penonton jugak nampak gayanya lebih positif. Penonton lebih terhibur dengan persembahan  yang macam ni. Dan tabik kepada pengarah dan penulis skrip yang tersohor - Encik Jak.

Malam persembahan berlangsung di Galeri Fakulti Alam Bina pada 18 Oktober 1992. Macam biasa, harga tiket cuma RM2.00 aje. Aku punya part sebenarnya pendek aje. Kira-kira dalam 5 minit kot. Tapi masa aku tengah perform menyanyi tu, sambil diiringi dengan mainan piano oleh Mr Noris Helmi Dickson (gelaran yang kami berikan pada kawan kami yang sorang ni), penonton siap bertepuk gamat. Jadi aku kena kuatkan volume suara aku supaya boleh mengatasi hingar bunyi tepukan. Itu yang buat aku rasa mual dan nak muntah. Nasib baik cuma nyanyi satu verse. Kalau kena tiga verse, memang sah-sah aku muntah nasi kat atas lantai stage pada malam tu. Namun demikian, kami rasa sangat berbaloi kerana mendapat respond yang sangat positif dari penonton yang merupakan kawan-kawan sejurusan kami jugak.

Depan (dari kiri): Yus, Git, Vivi, Sha, Sufi, Kit, Sherol. Tengah (dari kiri): Mohar, Hezlin, Noris, Paulina, Aslinda, Yang, Hazmi, Adi, Azlan. Belakang (dari kiri): Nik, En Jak, Kushahrin.

Dilampirkan lirik lagu penuh yang aku tulis untuk persembahan ini:

Tajuk lagu: I'm The Best (saduran dari lagu Be Our Guest)

(Verse 1)
I'm the best
I'm the best
I'm the best of all the bests
Stealing things without them notice 
Coz I'm the best thief of the west


Cristian Dior le Paris
And Rolex from the Swiss
Also Gucci from the Rome
I pick them all and bring them home


One by one
Take your time
Don't get panic but do be kind
You just wait for the rightest time to come


And then you slip your hand
Take as much as you can
Just like the best
Not like the rest
I'm the best!

(Verse 2)
I'm the best
I'm the best
Yes indeed that I'm the best
Get away without them knowing
Disappear with their belongings

Diamond rings, shining pearls
Worn by ladies and pretty girls
Can't escape the fastest hands
And I who like to pretend

Step by step
Don't forget
All the tips that you have had
Please be patient so that you will not regret

And then you take the chance
And grab 'em in your hands
Just like the best
Not like the rest
I'm the best!

(Verse 3)
We're the best
We're the best
We're the best and full of zest
Slick and quick just like the lightning
Grab all things and make heads wheeling

Coloured pencils, drawing blocks
Or as cheap as smelly socks
We just take 'em and just keep 'em
And we'll bring 'em to pawn shop

Climbing up, climbing down
Seeking victims all around
We've succeeded and now we're the richest  pair in town

Don't dare to come too close
Or you will be unclothed
Coz we're the best
We're the best
We're the best!!!

Seft portrait aku sedang beraksi.

1 comment: