m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Sunday, April 1, 2012

Dato' Kuchai: Isi-isi yang terpencil

Bahagian 3 (Akhir)

Azhar Kong tanya aku, "Bila nak join kitorang main badminton? Asyik tulis kat FB main dengan geng dia aje". Chaan tanya aku, "Bila nak lawan Les Copaque?" Din Sakun bagi tau aku, "Shaikh Ahmad Jafni (room mate aku kat UTM) ada kena mengena dengan aku". Oth tanya aku, "Kabare? Waras?" Halim Petai tanya aku, "Boleh buatkan rumah untuk saudara aku?" Mazeli bagi tau aku, "Dulu masa aku mula-mula main badminton, selalu kena buli". Botok tanya aku, "Cam aku tak?" Muzmi bagi tau aku, "Engko jangan lupa undi Mat Jeng nanti". Itu adalah sebahagian daripada pertanyaan dan pemberitahuan dari kengkawan kepada aku tempoh hari. Yang lain-lain nengok sendirilah pada gambar-gambar yang dilampirkan.

Banyak gambar yang aku ambil malam tu tak sharp dan gegar. Terpaksa aku jadikan monotone. Kamera aku pun dah tua macam aku jugak. Mata dia pun dah blur jugak, walaupun jenis auto fokus.

Abu Zaki dan Pok Me.
Muka Botok memang dah berubah. Tetapi lubang hidung mu tetap ku kenali!
Abu Zaki dan Pok Me lagi.
Hisham dan Halim Petai yang pakai topi untuk mengurangkan pancaran radio aktif kepada semua orang.
Mahzan seniman jalanan dan Nasar Penyu.
Seme, Bond dan Nik Mat Jeng, calon pilihanraya kita.
Seme dan Bond. Bond pernah sekali dengan aku masa form 1 kat Asrama Doktor Latif, Jalan Semarak.
"Apasal anta basah al-kuyupi", tanya Fauzi Badak dan Pau kepada Azmil.
"Tadi ana turun kereta, tiba-tiba itu al-hujani ada turuni, rintik-rintik laaa", Azmil memberi tahu. (Ya ke malam tu hujan?)
Nasir dan Fauzi Badak.
Bachok dan Kay.
Alias dan Din Sakun.
Mr. Ah Yeoh dan Mr. Ah Chai.
Ane botak bukan sebab rambut gugur. Tapi itulah identitinya sejak sekolah lagi. Di belakangnya, Dr Kahar.
Dr Kahar dan Ahmad Monrow.
Pinjam gambar Chud kejap. Ini gambar geng yang dibesarkan di Ampang Jaya (termasuk aku). Kini cuma aku dan Jai aje yang masih bermastautin kat sini.
Sorry-lah Oth. Gambar engko blur-lah. Sepupu aku adalah sepupu Oth jugak. Tapi aku dan Oth bukannya sepupu. Macam mana tu?

No comments:

Post a Comment