m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Tuesday, February 28, 2012

Kebun bergerak!

Sekali imbas pokok kecil ni nampak macam biasa. Tapi sebenarnya ia tak biasa. Ia luar biasa! Bukan luar tabii! Kalau tak silap aku ini adalah benih limau mandarin yang disemai di dalam kereta aku. Bukan atas tanah, tapi atas karpet kereta aku. Meh aku kisahkan cerita di sebalik pokok yang unik ini.

Kereta Wira aku yang dah berusia sedekad tu dah mula bocor kat lantai dan dinding dia. Jadi kalau hujan, air akan masuk membasahi kawasan yang bocor tu. Aku tak sure sama ada air aircond pun bocor jugak kat dalam kereta atau tidak. Tapi yang aku tau, karpet sebelah penumpang memang memanjang basah. Tak pernah kering. Jadi tapak yang basah tu dah menjadi satu kawasan pertanian yang sangat subur. Apatah lagi bila ada penumpang yang terpijak taik lembu dan masuk ke dalam kereta tanpa membersihkannya dulu. Maka lagi subur makmurlah lantai kereta aku tu. 

Pokok limau ni dijumpai oleh Wanie pada suatu petang. Ini mesti angkara makan limau buang bijik bersepah dalam kereta. Tapi itulah hikmahnya. Aku mendapat penemuan baru! Dan kini aku telah dapat ilham untuk membuat cucuk tanam kat dalam kereta. Mula-mula buat ladang limau (bukan ladang rimau!) Lepas tu boleh tanam durian baka Musang King pulak. Ini adalah satu penemuan terbaru, kaedah pertanian terbaru yang boleh dilaksanakan oleh semua orang. Kalau idea ni dapat diterima pakai kat seluruh dunia, maka bayangkanlah....... (berangan untuk kira-kira tiga hari tiga malam). "Pokcik kayo! Pokcik kayo!! Pokcik kayoooooo!!!!!!!"

Pokok limau yang disemai dalam kereta.

No comments:

Post a Comment