m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Tuesday, February 14, 2012

Perlanggaran yang mengerikan!

Masa tu aku dan isteri kat Hospital Ampang Puteri menemani Amier yang dimasukkan ke wad kanak-kanak kerana sakit muntah-muntah, cirit-birit dan demam. Kami suspect assebab "rotavirus" yang baru ni melanda Perak. Sedang aku berehat kat wad, tiba-tiba handphone aku berdering, "Rrrinnggg, rringgg", bunyinya bertalu-talu. Aku pun capai telefon, dan rupanya kakak aku yang telefon dengan nada sangat cemas. "Helo! Blackie kena langgar!" ujar kakakku. "Siapa yang langgar?" tanyaku. "Kereta yang lalu depan rumah. Kena kaki Blackie. Keluar banyak darah!" Aku membayangkan sesuatu yang amat mengerikan. Tak lama lepas tu Syahmie pulak call aku, memberitakan hal yang sama pasal Blackie. Blackie adalah salah sekor dari kucing peliharaan kami yang masih remaja dan sangat tidak ramah dengan kami semua.

Bila aku berkesempatan pulang ke rumah seketika, aku cari Blackie. Dia duduk terdiam di suatu sudut tepi pintu masuk rumah. Mukanya nampak sayu, menahan kesakitan. Teruk jugak aku nengok lukanya. Tapi cuma kena sebelah kaki. Blackie masih boleh berjalan sambil mengheret kakinya yang longlai. Orang gajiku yang menyaksikan kejadian itu turut menceritakan detik-detik cemas kejadian itu, dan betapa banyaknya darah yang mengalir keluar dari kaki Blackie. Aku sedih nengok blackie sedih. Aku runsing memikirkan jangkitan yang mungkin berlaku pada bahagiaan tubuhnya yang cedera itu. Setelah menjenguk Blackie, aku kembali menemani Amier kat hospital.

Selepas itu, kami dah tak nampak lagi kelibat Blackie kat mana-mana berhampiran rumah kami. Mungkin dia telah pergi jauh membawa diri. Syahmie kata dia berjalan pergi ke SPCA Ampang Jaya (Society for the Prevention of Cruelty to Animals). Amier pulak kata dia jalan pergi jumpa doktor haiwan. Sebenarnya kami pun tak tau. Aku cuma berharap pandai-pandailah dia bawak diri, dan semoga dia lebih sihat dan kuat.

Dan semalam, kami dapat satu lagi berita sedih pasal kucing kami. Adik beradik Blackie bernama Gray dijumpai terbunuh di porch rumah jiran kami. Jiran kami, Mr Loke tiba-tiba datang ke rumah kami dan berkata, "Itu tikus kelabu you punya ka? Sudah matilah itu kecik2 punya tikus." Kami ingatkan tikus mana pulak ni. Bila aku jengah, rupanya Gray yang telah kaku. Punca kematian masih tak dapat dikenalpasti. Mungkin kena langgar kereta dan mengalami internal bleeding, pasal tak nampak kesan luka langsung. Atau mungkin kena keracunan makanan, seperti termakan kencing tikus atau apa-apa saja yang boleh menjadi penyebab maut. Masa petaka menimpa Blackie, kami menjadi sedih. Tapi kami lebih sedih lagi bila Gray mati mengejut, kerana dalam empat ekor anak remaja Snowcat, Gray-lah yang paling bijak dan peramah. Kini anak remaja Snowcat cuma tinggal dua ekor saja kat rumah kami. Mati seekor Gray tak akan dihisab di akhirat. Peringatan untuk kita semua - manusia.

Blackie dalam kesakitan.

2 comments:

  1. Laaa... kesiannya Blackie.. tolong taruh ubat tak kat kaki dia?

    ReplyDelete