m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, June 7, 2021

Durian Kalumpang: Memancing dalam terang

Bahagian 3

6 Julai 2019 - Malamnya kami tidur nyenyak sebab telah berjaya menaikkan ikan ketika memancing ikan dalam gelap di kolam ikan peliharaan milik Abang Hasni. Aku bagaikan masih tak puas memancing. Kerana memancing di dalam gelap seperti tak dapat 'feel' memancing yang sebenar. Aku memang selalu prefer menjerat ikan pada waktu siang. Barulah nampak apa yang berlaku di air dan lebih mudah untuk mengatur strategi menaikkan ikan. Jadi pada awal-awal pagi lagi aku telah ke kolam ikan peliharaan untuk repeat memancing. Aku ditemani oleh isteriku yang juga kaki pancing, anak saudara kami, Huda dan cucu-cucu saudara kami, Hani dan Qalif.

Isteriku mengajar anak buahnya cara-cara mengendalikan joran dan kekili.

Huda sedang bertarung dengan ikan.

Akhirnya seekor ikan tilapia berjaya dinaikkan.

Berasa bangga dengan pencapaian ini.

Ikan tilapia seberat 10 kilogram. Wow! Hehehe...

Qalif dapat ikan tilapia kecil.

Bukan main seronok dia.

Teruja tidak terkata.

Ikan ini dilepaskan semula ke dalam air.

Hani juga tak mahu kalah.

Seekor tilapia berjaya dinaikkan.

Aku pula berjaya mendaratkan seekor ikan jelawat.

Tak sangka ada ikan jelawat di sini. Ikan ini terlalu kecil dan perlu dilepaskan semula ke air.

Isteriku pula mendaratkan seekor tilapia gadang.

Goreng pun sodap!!

Hani menaikkan seekor baung pula. Ikan ini juga kami lepaskan semula ke air.

Yang nampak gayanya sangat bersemangat memancing denganku ialah Qalif. Macam-macam Qalif tanya aku tentang aktiviti memancing ini. Tentang macam mana nak tau ikan dah makan umpan. Tentang teknik mengarau tali. Menyentap ikan. Jenis-jenis kekili. Jenis-jenis ikatan pancing. Jenis-jenis joran dan umpan. Drag pada kekili. Penggunaan gewang. Mengenal pasti lubuk ikan, dan sebagainya. Semua persoalan yang bermain di minda Qalif aku jawab dengan tenang dan penuh konfiden. Segala ilmu memancing yang aku belajar di universiti overseas dan tempatan telah aku curahkan kepada Qalif. Dan Qalif juga tekun mencatat nota di dalam buku sekolahnya.

Pancingan pagi ini kami amalkan konsep 'catch and release'.  Tetapi ada juga beberapa ekor ikan yang kami bawa naik. Aku secara khusus membawa pulang seekor ikan baung yang agak kasar setelah mendapat kebenaran dari Abang Hasni. Terima kasih sekali lagi aku ucapkan kepada Abang Hasni.

Bersambung...

Hani dan Qalif bergilir-gilir memegang joran.

Sedang menanti gigitan ikan.

Dua beradik masih sabar menunggu habuan tiba.

Memegang joran dengan style.

Seekor lagi baung berjaya dinaikkan.

Aku juga berjaya menaikkan ikan baung yang agak kasar.

Aku sangat seronok. Ikan ini dipancing menggunakan umpan kulit ayam.

Setelah mendapat kebenaran dari Abang Hasni, ikan ini aku bawa pulang untuk dimasak.

Sabriena juga nak cuba memancing.

Lantas mencapai joran buluh kering.

Tapi ikan masih tak sudi nak jamah umpan.

Sabriena agak kecewa gamaknya.


No comments:

Post a Comment