m y f a m i l y

Wednesday, June 16, 2021

Bintulu: Jengah ke pasar tamu

Bahagian 3

10 Ogos 2018 - Bangun pagi kami berasa cergas setelah berehat lama di ParkCity Everly Hotel. Masih terasa-rasa keenakan makan malam di Anjung Selera. Masih terbayang-bayang lagi udang galah saiz mega yang kami ratah semalam. Kami turun ke kafeteria hotel untuk bersarapan pagi agak awal juga. Hidangan ala buffet dengan pelbagai menu makanan membolehkan kami memilih makanan dari "genre" apa yang ingin kami masukkan ke dalam perut kami. Memanglah tak semewah hotel lima bintang. Tapi kira okay-lah. Pagi-pagi mana larat nak melantak banyak-banyak.

Sarapan waktu pagi memang sesuatu yang kami nanti-nantikan.

Nak ambil mood dulu sebelum memulakan makan.

Breakfast berdua aje.

Sarapan western style.

Simple tetapi menarik.

Ini adalah telur dadar spesel.

Memang menyelerakan.

Bergambar di luar hotel.

Sekejap lagi nak bersiar-siar.

Berlatar belakangkan ParkCity Everly Hotel.

Selesa juga bermalam di sini.

Dengan peralatan untuk memulakan perjalanan.

Inilah kereta Perodua yang kami sewa.

Setelah bersarapan, kami terus naik kereta dan menghala ke pasar awam di bandar Bintulu. Ia dikenali sebagai Tamu Bintulu. Kami pun masuklah ke dalamnya. Kami memang suka ke pasar-pasar asing untuk melihat kepelbagaian dan keunikan barang-barang jualannya. Aku ternampak ada longgokan ikan air tawar yang dijual. Antaranya ikan haruan, belida, ketutu dan kaloi serta udang galah. Sebahagian dari ikan-ikan ini memang sukar untuk diperolehi di pasar-pasar awam di Kuala Lumpur. Di pasar-pasar tani pun belum tentu boleh jumpa. Aku juga tertarik melihat sayur-sayuran dan ulam-ulaman (termasuk pucuk midin) yang tak pernah aku lihat sebelum ini. Kebetulan aku memang suka sangat makan ulam.

Selain dari itu, ada juga beberapa jenis kayu-kayan yang aku tak pernah dengar dan lihat pun. Antaranya ialah kulit kayu "selukai". Ia digunakan untuk menghalau nyamuk dengan membakar sedikit kayu ini. Dan sejenis bau akan dikeluarkan oleh kulit kayu ini yang menyebabkan nyamuk-nyamuk bertempiaran melarikan diri tanpa menoleh ke belakang lagi! Ada lagi satu namanya kayu "langgir" atau mungkin "langir". Ia digunakan seperti syampu untuk menghilangkan gatal-gatal di kepala. Kayu ini perlu ditumbuk menjadi serbuk sebelum boleh digunakan. Kedua-dua jenis kayu ini telah digunakan oleh masyarakat kaum Iban secara meluas zaman-berzaman.

Di Tamu Bintulu.

Macam-macam khazanah ada di dalamnya.

Di dalam Tamu Bintulu.

Sebahagian daripada ikan -ikan air tawar yang dijual.

Banyak betul ikan belida. Orang kata sedap dibuat fishball.

Ini kulit kayu "selukai" untuk menghalau nyamuk.

Ini kayu "langgir" (langir) untuk dijadikan syampu kepala.

Kami ke Tamu Bintulu atas beberapa sebab. Selain untuk melihat budaya setempat, kami juga ingin membeli oleh-oleh untuk dibawa pulang ke Kuala Lumpur, dan diagih-agihkan kepada jiran-jiran dan adik-beradik. Kalau ke Sarawak, sudah pastilah kami mencari ikan terubuk kering masin yang sangat terkenal dengan keenakannya. Kami singgah di dua gerai yang berasingan. Satu milik peniaga suku kaum Melayu. Dan satu lagi milik peniaga suku kaum Iban. Di gerai milik peniaga Iban itu, kami ternampak sejenis anyaman seperti ketupat tetapi sangat kecil dari segi saiznya. Kami tanya pemilik gerai. Katanya, itu adalah anyaman yang digunakan oleh suku kaum Iban untuk upacara kebudayaan mereka. Sebagai cenderahati, kami telah diberi beberapa bentuk anyaman berkenaan untuk dibawa pulang sebagai kenang-kenangan.

Kami di gerai milik peniaga suku kaum Iban.

Ikan terubuk kering masin dipaketkan dengan kemas.

Anyaman untuk kegunaan upacara kebudayaan suku kaum Iban.

Peniaga ini memberi cenderahati anyaman ini kepada kami.

Antara barangan yang dijual.

Sebelum beredar, kami berjalan ke pasar Tamu 2 yang terletak betul-betul di sebelah Tamu Bintulu. Kami bertanya peniaga-peniaga di situ, di mana boleh kami melihat "ulat sagu" yang sangat popular di Sarawak. Mereka menyuruh kami meninjau di pasar Tamu 2 ini. Kami bukan nak makan ulat sagu tu, cuma nak melihatnya saja. Mana mau tekak kami menelan ulat yang bergerak-gerak seperti alien tu! Hahahah... Sayangnya ulat sagu tidak dijual pada pagi itu. Kata orang tempatan, biasanya ia dijual pada hari Ahad. Maknanya hari lusalah. Hari ini hari Jumaat. Dan malam nanti kami perlu terbang ke Kuala Lumpur. Tak apalah. Lain kali sajalah. Insya Allah. Seterusnya kami pulang semula ke hotel. Tengah hari nanti nak jalan-jalan lagi di bandar sebelum pulang pada sebelah malamnya.

Bersambung...

Terliur aku melihat sayur-sayuran hijau ini, bagaikan kambing yang terliur melihat rumput segar.

First time aku tengok buah ni. Nama buah ini aku pun dah tak ingat. Buah embang kot? Sejenis mangga hutan.

Nampak macam sedap. Menyesal juga aku tak beli dan cuba rasa.

Inilah cenderahati yang kami perolehi dari peniaga suku kaum Iban tadi.

Dua jenis anyaman.

Anyaman dilihat dari jarak dekat.