m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Sunday, February 9, 2014

Tahlil di kediaman Abang Zahid: Sambut hari jadi

Bahagian 2 (Akhir)

Sambutan hari jadi telah dibuat, menyusuli majlis tahlil dan doa. Antara yang memotong kek pada malam tu termasuklah isteriku, Wanie, Abang Zai, Taufiq, dan Zila. Aku rasa ada lagi yang lain turut memotong kek. Tapi aku tak dapat ingat semua. Tapi bila aku cuba-cuba ingat balik, kalau tak silap aku, makcik kat tingkat atas, ane yang jual roti canai kat kedai bawah, dengan Bob yang suka lepak kat kedai mamak tu pun ada potong kek masa malam tu. Agaknya dia orang pun lahir pada bulan sebelas - dua belas jugak kot. 

Bersembunyi di sebalik jubah hitam.
"Eh nengok! Ada monyet terbang waktu malam!"
Amier puas makan macam-macam.
Nicha di celah-celah keramaian tetamu.
Zila, Nicha dan Kak Timah.
Kak Timah, Nicha dan Zila.
Bersedia untuk menyanyikan lagu hari jadi dan memotong kek.
Wanie dan Zila memotong kek.
Abang Zai pun meraikan birthday-nya pada malam tu.
Giliran Zila memotong kek.
Taufiq pun potong kek jugak.
Masa wife aku potong kek, Amier enter frame.
Amier pun suka potong kek. Hari-hari Amier potong kek.
Kek birthday tu telah dipotong lumat oleh semua orang yang terlibat. Sampai kek tu dah rupa macam daging kisar dibuatnya. Tapi tak kisahlah tu. Janji rasa dia masih maintain sedap. Kalau tak silap aku, kek tu sebenarnya perasa oren. Tetapi setelah dipotong lumat, dah jadi rasa macam kek cokelat pulak. Kebetulan pulak aku memang suka makan kek cokelat. Jadi aku kira orait ajelah.

Fesyen terbaru Amier yang menjadi kegilaan remaja zaman kini. Seluar dua lapis. Yang kat dalam pakai seluar tidur.
Nicha bersama Pak Long Zai.
Nicha dan Amier.
Amier dan Nicha.
Ardi, Ali dan Abang Zai. Dah kenyang.
Syafiq bersama teman-teman di tangga kambing.
Abang Zai memotong kek.
Sambil menonton bola Liverpool lawan MU di layar besar.
Elin menjeling ke arah siapa? A.Fai  B.Syafiq  C.Kucing  D.Monyet
Zila dan Ardi.
Abang Zai dan Kak Long.
Kak Uda lagi. Dan kali ni pun masih tak ada makanan di sisi.
Kiranya kek hari jadi tu macam dessert-lah. Selain dari kek, ada jugak kuih-muih Melayu yang disajikan. Ketika kami sedang menikmati kek hari jadi, datang pulak kengkawan Abang Zahid. Salah sorang yang aku kenal ialah Mael. Jadi yang datang lambat tu pekena nasi campur lauk kampunglah dulu.

Kami borak-borak seketika hingga malam semakin larut. Bila dah penat, kami pun baliklah dengan membawa bekal makanan yang berlebihan. Terima kasih kepada semua, terutamanya tuan rumah - Abang Zahid dan Kak Uda sekeluarga.

Kengkawan Abang Zahid sedang makan.
Melepak sambil menonton cerita P.Ramlee di layar perak.
Abang Zahid sedang menceritakan pasal pengalamannya memancing di Sungai Perak.
"Ikan tu punyalah besar. Masa tarik ikan tu macam tarik bapak gajah Afrika!"
Taufiq dan Faridz.
Wat lek, wat pis.
Pak Long Koas. Sekali lagi diulang - Pak Long Koas.
Main calit-calit icing kat muka.
Penuh muka Nurin kena calit icing kek.
Bahan mainan kanak-kanak zaman sekarang.
Nicha dan Faqeha.
Cik Kucing yang kelaparan.
Cik Kucing nak makan.

No comments:

Post a Comment